Muhyiddin digesa arah Ketua Polis Negara buka semula siasatan kematian Beng Hock

Ketua Biro Undang-undang DAP, Ramkarpal Singh menggesa Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin segera mengarahkan Ketua Polis Negara (KPN) membuka semula kertas siasatan berhubung kematian Teoh Beng Hock. Gesaan itu dibuat kerana terdapat arahan daripada Pejabat Peguam Negara supaya kes itu dibuka semula, selain Mahkamah Rayuan mendapati terdapat bukti perbuatan khianat dalam kes tersebut. “Kegagalan Menteri Dalam Negeri mengarahkan Ketua Polis Negara membuka semula siasatan ke atas kematian Teoh Beng Hock walaupun telah digesa oleh Peguam Negara amat dikesalkan dan membingungkan.

“Tan Sri Muhyiddin Yassin direkodkan berkata bahawa siasatan ke atas kematian Teoh akan dibuka semula selepas menerima arahan Peguam Negara,” katanya yang merujuk laporan akhbar pada 25 Oktober 2018. Ramkarpal yang juga Ahli Parlimen Pasir Gelugor turut menghantar surat bertarikh 26 Oktober 2018 kepada Muhyiddin bahawa Peguam Negara telah mengarahkan kes itu dibuka semula. Bagaimanapun, katanya, surat itu sehingga kini tidak dijawab. Malah, katanya, Menteri Kewangan yang juga Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng juga mendapat surat penjelasan daripada Peguam Negara bahawa pejabat itu telah mengarahkan KPN membuka semula kes tersebut Sejak 17 Julai 2018. “Kenapa Muhyiddin masih tidak mengarahkan KPN membuka semula siasatan ke atas kematian Teoh walaupun Peguam Negara sudah mengarahkan KPN berbuat demikian sejak Julai?

“Kenapa Muhyiddin tidak mengarahkan KPN buka semula kertas siasatan ke atas kematian Teoh Beng Hock walaupun Mahkamah Rayuan sendiri mendapati terdapat bukti perbuatan khianat dalam kes kematian Teoh dan Peguam Negara sendiri berpandangan bahawa siasatan ke atas kematian tersebut mesti dibuka semula?” soalnya.

Kenapa baru sekarang letak calon Orang Asli di Cameron Highlands, soal Kit Siang

Ahli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang mempersoalkan mengapa baru sekarang UMNO mempertaruhkan calon Orang Asli. Beliau mengulas desas-desus yang UMNO akan mempertaruhkan bekas pegawai polis, Ramli Mohd Noor dari suku Semai untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands. “Adalah menyedihkan dan malang apabila Ramli tidak dicalonkan oleh UMNO semasa UMNO masih berpengaruh, dan seterusnya dilantik menjadi Menteri atau Timbalan Menteri, sekali gus mengakhiri peminggiran masyarakat Orang Asli dan membawa mereka masuk ke dalam arus perdana pembangunan negara,” ujarnya dalam kenyataan hari ini.

Kit Siang mengakui Pakatan Harapan bakal menghadapi laluan sukar untuk menang PRK Cameron Highlands jika UMNO mencalonkan Ramli. Justeru itu, katanya, jentera pilihan raya Pakatan Harapan perlu melakukan keajaiban sepanjang dua minggu tempoh berkempen untuk memenangi PRK berkenaan. PH sekali lagi mencalonkan M. Manogaran di kerusi Parlimen Cameron Highlands, yang mempunyai 22% pengundi Orang Asli. Berbeza dengan UMNO, DAP lebih komited dalam mengangkat martabat Orang Asli apabila meletakkan Nasir Dollah, bertanding di kerusi DUN Galas, Kelantan pada PRU14. Nasir adalah antara 230 individu masyarakat Orang Asli Temiar yang menyertai DAP tahun lalu di Kampung Orang Asli Parik, Kuala Betis, Gua Musang.

‘Kenapa tak tanya Najib?’, Tony Pua tempelak Khairy

Tony Pua menempelak bekas menteri Barisan Nasional yang bertindak menjarakkan diri daripada dakwaan kerajaan China menawarkan bantuan kepada 1MDB yang mengalami masalah kewangan sebagai balasan penganugerahan projek. Walaupun ia tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet sekalipun, kata Ahli Parlimen Damansara itu, mereka sepatutnya mempersoalkannya apatah lagi selepas terdapat bukti mengesahkan berbilion dolar dana 1MDB diselewengkan.

“Pernahkah kamu membangkitkan persoalan itu di dalam Kabinet dan meminta Perdana Menteri ketika itu (Datuk Seri Najib Razak) menjelaskan perjanjian yang penuh muslihat itu?” soalnya dalam kenyataan, hari ini. Beliau yang juga pegawai khas kepada Menteri Kewangan berkata demikian mengulas kenyataan Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin yang kononnya tidak tahu menahu mengenai perjanjian antara China dan pentadbiran Najib. “Sebagai bekas anggota Kabinet saya boleh katakan dengan jelas bahawa Kabinet tidak pernah diberitahu bahawa urus niaga China berkaitan dengan bail out 1MDB. “Jika ada bukti ia berlaku, ia tanpa kelulusan Kabinet,” kata yang juga bekas Menteri Belia dan Sukan di Twitter baru-baru ini. Laporan Wall Street Journal (WSJ) mendakwa kerajaan China pada 2016 pernah menawarkan untuk menebus 1MDB yang menghadapi masalah kewangan sebagai balasan penganugerahan projek saliran paip bagi inisiatif ‘One Belt, One Road’.

Akhbar yang paling awal melaporkan mengenai salah laku membabitkan 1MDB itu memetik minit mesyuarat yang tidak didedahkan sebelum ini. “Minit mesyuarat menunjukkan pegawai China memaklumkan bahawa kerajaan China akan menggunakan pengaruh bagi memastikan AS dan negara lain menggugurkan siasatan berhubung kes melibatkan perdana menteri ketika itu Najib Razak dan sekutunya, yang didakwa menyeleweng dana 1MDB. “Sebagai balasan, Malaysia menawarkan kepentingan dalam projek saliran paip untuk program infrastruktur kerajaan China ‘One Belt, One Road’. “Dalam tempoh beberapa bulan, Najib, yang menafikan sebarang salah laku dalam kes 1MDB, menandatangani perjanjian projek saliran paip bernilai AS$34 bilion dengan syarikat China, yang akan didanai bank-bank China dan dibina oleh pekerja China,” demikian menurut laporan yang ditulis Tom Wright dan Bradley Hope.

DAP Perak lapor MCA pada polis, desak pulangkan wang 1MDB

Setiausaha Publisiti DAP Perak, Chong Zhemin hari ini membuat laporan polis terhadap MCA yang didakwa menerima RM16.5 juta, yang dipercayai wang hasil penyelewengan 1MDB, daripada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 2013. Laporan itu, katanya, dibuat bagi menggesa pihak berkuasa menyiasat perkara itu mengikut Seksyen 411 Kanun Keseksaan atas kesalahan menyimpan wang curi. “Bekas Presiden MCA Chua Soi Lek mengaku bahawa MCA menerima dana daripada Najib pada 2013 dan wang tersebut kini dibuktikan berasal daripada 1MDB.

“Wee Ka Siong selaku Presiden MCA yang sekarang tahu bahawa RM16.5 juta yang diterima oleh MCA pada 2013 adalah wang yang dicuri daripada 1MDB, justeru tidak harus menyimpannya. “Jika Wee Ka Siong enggan memulangkannya dan terus menyimpannya, dia boleh disiasat mengikut Seksyen 411 Kanun Keseksaan,” katanya yang juga Adun Keranji dalam kenyataan. Beliau turut menggesa agar Ka Siong segera memulangkan wang tersebut kepada rakyat kerana MCA tidak mempunyai sebab untuk menyimpannya. Untuk rekod, Soi Lek dalam memoirnya mengaku menerima wang berkenaan daripada Najib menjelang Pilihan Raya Umum ke-13.

Bagaimanapun, Ka Siong dalam wawancara dengan akhbar milik MCA, The Star berkata beliau tidak tahu mengenai wang yang diterima partinya itu.

哈迪已走火入魔 破坏民主与社会架构

砂拉越民主行动党宣传秘书刘强燕形容伊斯兰党主席哈迪的言论已经“走火入魔”,不仅冲击马来西亚多元民族丶宗教与文化的社会价值观,也对伊斯兰教带来负面的影响。她说,哈迪所谓“给异教徒领导会下地狱,穆斯林领袖再残暴也要支持”是“邪魔歪道”,全面否认了世俗法则和优良传统,具有破坏马来西亚民主与社会架构的意图,应该受到遏阻。刘强燕国会议员说,马来西亚的民主与政治体制是建立在多元社会的框架之下,并透过宪法保护全民的权益。这个由人民用血汗建立起来的立国根基,绝不容许拥有自私政治目的政客所破坏。

VIDEO: 选出我国历史上的第一位金马仑高原希望联盟国会议员。

如果马诺佳仁能在补选中当选为金马仑高原国会议员,那么希望联盟在4年后的全国大选拿下彭亨州政权、组织州政府并委任希望联盟州务大臣的机会,是非常高的。

Nga Kor Ming Super Fans Page 倪可敏超级粉丝俱乐部さんの投稿 2019年1月13日日曜日

她提醒希盟政府与砂拉越政党联盟政府以哈迪的极端言论为鉴,并在宪法的权限下,致力维护全民的利益。同时采取适当的行动,阻止哈迪继续“胡言乱语”,肆无忌惮的破坏国民团结与国家稳定。刘强燕说,砂拉越尊崇世俗法则的做法是值得各方学习与仿效的,今天,这片土地上的人民可以共同且自由的庆祝各别的宗教节日,甚至参加不同民族的喜庆活动,而不受本身宗教信仰的约束。

VIDEO: 希盟金马仑国会补选行动室正式启动,全体人民斗士士气高昂!

希盟金马仑国会补选行动室正式启动,全体人民斗士士气高昂!

Nga Kor Ming Super Fans Page 倪可敏超级粉丝俱乐部さんの投稿 2019年1月11日金曜日

惟一些本土思维极端的人士仍然试图将伊斯兰党与巫统的模式带进砂拉越,而国阵在砂拉越统治的近半个世纪期间,为极端元素的入侵开了方便之门。西马极端宗教老师被派遣至砂执教,即是其中一个最不受欢迎的例子。同时,在砂政盟政府(前砂国阵)的认同下,砂拉越的一些政策与部门宗教化的现象,也日见明显,而因并不符砂拉越的民情,经为广大的砂拉越人民带来困扰。

世界100綠化城市, 馬來西亞太平是亞洲名單其中少數的榮譽者。

霹雳太平/Taiping,是霹雳州第二大城镇,也是拉律峇登司南馬縣縣府。多雨被稱為雨城,是遺產城市,在1874年建設起來,面積186.46 平方公里,人口總計35萬,綠色環保保護完整,雨林覆蓋百份之七十五土地,空氣質量優良,源自太平山的清潔山泉供應人們的日常需求,環保低碳,得天獨厚,絕無僅有。

Nga Kor Ming Super Fans Page 倪可敏超级粉丝俱乐部さんの投稿 2018年12月29日土曜日

刘强燕国会议员说,砂政盟政府既然口口声声说砂拉越要回归马来西亚建国契约的权利,应以身作则,即刻采取实际的行动维护砂全体人民的利益,剔除来自巫统与伊斯兰极端份子的宗教化“毒素”,不要成为“言论巨人”,却是“行动侏儒”。“我们希望砂政党政府在一切政策与行动上,以马来西亚建国契约为基础,去除宗教化,而行动党必定会给予大力的支持。因为砂拉越自主权,包括维护宗教信仰自由,首先就是由我们在《2014年民都鲁宣言-迈向平等伙伴》宣言中提出的,并列入我党的政纲中。”

【2018回顾】倪可敏在扣留所释放后第一场演讲,大家非看不可。

【2018回顾】倪可敏在扣留所释放后第一场演讲,大家非看不可。

Nga Kor Ming Super Fans Page 倪可敏超级粉丝俱乐部さんの投稿 2018年12月28日金曜日