Najib abaikan Orang Asli selama jadi Perdana Menteri

Satu soalan utama yang bermain di fikiran pengundi di Cameron Highlands adalah mengapa bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, meletakkan dirinya sebagai jurucakap utama Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands yang akan diadakan pada 26 Januari nanti. Najib semasa di Pekan semalam, berkata yang beliau yakin Barisan Nasional (BN) akan mengekalkan kemenangan dalam PRK Cameron Highlands. Sebagai seorang bekas Perdana Menteri, mengapa Najib tidak ada sekelumit rasa malu terhadap hakikat bahawa PRK Cameron Highlands diadakan susulan terdapat bukti berlakunya politik wang, membeli undi dan amalan rasuah.

Saya sebelum ini ada menyatakan bahawa Pakatan Harapan memerlukan keajaiban untuk menang dalam PRK Cameron Highlands kerana kerusi itu sejak sekian lama merupakan salah satu kubu kuat Barisan Nasional yang tidak ditembusi oleh mana-mana parti lain. Namun, kita kini berada di dalam era keajaiban politik, bermula dengan keputusan bersejarah Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) pada 9 Mei 2018, walaupun Najib begitu yakin akan memperoleh kemenangan mudah dan menguasai semula majoriti dua pertiga Parlimen yang gagal direalisasikan mereka dalam PRU12 pada 2008. Justeru itu, PRK Cameron Highlands adalah peluang kedua untuk membuktikan bahawa Najib salah – dan kali ini, ini harus dibuktikan oleh pengundi Cameron Highlands. Adalah dikesalkan apabila Najib begitu terdesak sehingga perlu memainkan politik murahan dan menyebabkan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) Ajis Sitin terpanggil untuk mengeluarkan kenyataan semalam, bagi menafikan dakwaan bekas Perdana Menteri itu bahawa kerajaan Pakatan Harapan kononnya tidak memberikan peruntukan untuk masyarakat Orang Asli dalam Belanjawan 2019.

Menurut Ajis, kerajaan Pakatan Harapan memperuntukkan sebanyak RM100 juta untuk pembangunan dan kebajikan masyarakat Orang Asli di seluruh negara dan tumpuan akan diberikan bagi membina dan menaik taraf jalan untuk memudahkan Orang Asli melakukan aktiviti seharian, sekali gus meningkatkan status sosio-ekonomi mereka. Najib turut melakukan serangan terhadap saya berhubung kenyataan saya yang mengatakan kerajaan BN mengabaikan masyarakat Orang Asli. Tidak boleh dinafikan lagi yang Najib, sebagai Perdana Menteri Malaysia keenam selama lapan tahun, telah mengecewakan masyarakat Orang Asli di negara ini dengan memberikan tumpuan kepada rasuah antarabangsa 1MDB dan skandal pengubahan wang haram serta skandal lain melibatkan Felda, Felcra, MARA dan Tabung Haji daripada membawa masyarakat Orang Asli ke dalam arus utama pembangunan negara. Adakah Najib berani untuk membandingkan jumlah dana awam yang telah dibazirkan dalam skandal 1MDB dan skandal serupa 1MDB dengan jumlah keseluruhan perbelanjaan untuk pembangunan Orang Asli selama lapan tahun beliau menjadi Perdana Menteri?

Bukankah memalukan, setelah enam dekad JAKOA ditubuhkan, hanya 30 peratus kakitangan JAKOA adalah terdiri daripada Orang Asli dan hanya dua Pengarah Negeri JAKOA adalah daripada masyarakat Orang Asli, sedangkan sepatutnya sekarang, sekurang-kurangnya 70 peratus kakitangan JAKOA dan semua Pengarah JAKOA perlu datang darpada masyarakat Orang Asli itu sendiri. Terdapat 27 kampung masyarakat Orang Asli di kawasan Cameron Highlands, melibatkan 1,637 keluarga dengan jumlah penduduk seramai 6,976 orang. Jika Najib tidak terlalu memberikan tumpuan dan mencurahkan tenaganya kepada skandal 1MDB dan skandal berkaitan 1MDB, terjerumus dalam rasuah dan penyalahgunaan kuasa sehingga Malaysia dikutuk masyarakat dunia dengan gelaran “kleptokrasi global” dan memberikan lebih peruntukan dan sumber untuk pembangunan Orang Asli, nasib Orang Asli di Cameron Highlands hari ini mungkin lebih baik. Adakah Najib ingin menafikan, dalam era moden Internet di mana maklumat bergerak pantas pada kelajuan cahaya, kira-kira 20 peratus masyarakat Orang Asli di kawasan Cameron Highlands masih belum mendapat kemudahan bekalan elektrik.

Bolehkah Najib menjelaskan apakah sebenarnya yang difahami beliau tentang makna kejayaan JAKOA?

M Manogaran bakal beraksi semula di Cameron Highlands

M Manogaran, sekali lagi diberi kepercayaan oleh pucuk pimpinan Pakatan Harapan (PH) untuk mewakili gabungan itu di Cameron Highlands. Perkara itu diumumkan oleh Pengerusi PH Tun Dr Mahathir Mohamad selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Presiden PH di Yayasan Albukhary dekat Kuala Lumpur, hari ini. “Kita telah tentukan siapa yang akan bertanding dalam PRK Cameron Highlands. “Calon kita ialah Manogaran, iaitu calon yang lama, yang bertanding di situ dalam PRU14,” katanya.

Dr Mahathir yang juga Perdana Menteri berkata, PH akan menang di kerusi tradisi MIC tersebut meskipun menghadapi rintangan daripada pencabar. “Kita akan menang dalam PRK ini, insyaAllah kita akan menang, kita tidak tahu siapa yang hendak bersaing dengan kita, dengar cerita macam-macam. “Tetapi siapapun yang bertanding kita percaya kita dapat mengatasi,” ujarnya. Untuk rekod, PRK Cameron Highlands diadakan susulan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan kemenangan Datuk C Sivarraajh bagi kerusi Parlimen Cameron Highlands pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) adalah terbatal ekoran berlakunya rasuah. Pada PRU14, C Sivarrajh menewaskan empat calon lain termasuk M Manogaran dengan 597 undi. Pada 30 November yang lalu, Mahkamah Pilihan Raya di Kuala Lumpur, Hakim Azizah Nawawi mengarahkan supaya kerusi Cameron Highlands, yang sebelum ini disandang pemimpin Barisan Nasional (BN), Datuk C Sivarraajh, dikosongkan. Keputusan itu dibuat susulan kejayaan calon DAP M Manogaran membuktikan bahawa terdapat amalan rasuah yang dilakukan pasukan BN pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu.

Manogaran ketika ditemui pemberita berkata beliau berterima kasih kepada semua pihak, khususnya Orang Asli, yang banyak menghulurkan bantuan sejak hari pertama beliau menyerahkan petisyen pilihan raya bagi membantah kemenangan Sivarraajh. “Saya amat berterima kasih kepada masyarakat Orang Asli, yang memberikan bukti (amalan rasuah BN). Kami mengambil kenyataan daripada 200 Orang Asli dan sepanjang perbicaraan, ramai yang datang memberikan bukti. Kami amat berterima kasih kepada mereka,” ujarnya. Pada 5 Jun lalu, Manogaran memfailkan petisyen pilihan raya bagi membatalkan kemenangan Sivarraajh di kerusi Parlimen Cameron Highlands. Beliau mendakwa Sivarraajh mengancam dan memberi rasuah kepada masyarakat Orang Asli yang terdiri daripada 20% pengundi di Parlimen tersebut. Sementara itu, Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang berkata, keputusan berkenaan memberikan sinar harapan baharu kepada rakyat Malaysia. “Kita mahukan sistem pilihan raya yang adil, bersih supaya suara rakyat benar-benar didengari di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri,” ujarnya.

Naib Pengerusi DAP, M Kula Segaran pula berharap Manogaran dapat diberikan peluang sekali lagi untuk menjadi calon DAP bagi kerusi Parlimen Cameron Highlands jika pilihan raya kecil (PRK) diadakan di kawasan tersebut. “Kami berharap dapat menambah lagi kerusi Pakatan Harapan di Parlimen,” ujarnya. Turut hadir memberikan sokongan adalah Adun Ketari, Young Syefura Othman.

指马华收取1650万时未任署理 张哲敏狠批魏家祥政治无赖

(金宝7日讯)马华总会长魏家祥日前接受星报访问时指他在2013年12月21日出任马华署理总会长后马华不曾收取一分钱。民主行动党霹雳州宣传秘书张哲敏今天发表文告狠批魏家祥的说辞不可理喻,是政治无赖的最高境界。他说前马华总会长蔡细历已经承认马华在2013年大选曾经接受前首相拿督斯里纳吉给的1650万令吉大选资金,而这笔资金已证实源自一马发展公司。

VIDEO: 倪可敏精彩演讲!"呸,一群披着羊皮的狼!"

VIDEO: 倪可敏精彩演讲!"呸,一群披着羊皮的狼!"

Nga Kor Ming Super Fans Page 倪可敏超级粉丝俱乐部さんの投稿 2018年12月14日金曜日

“在其位,谋其政,行其权,尽其责。魏家祥身为马华现任总会长必须站出来交代和为马华2013年收取源自一马公司的1650万负上全责。”张哲敏说。张哲敏也是金宝克兰芝州议员,他说虽然马华收取一马公司的1650万时,蔡细历是时任总会长;但是蔡细历如今已经卸任,没有行政权,不能够再指示马华把该笔资金归还给人民。

VIDEO: 倪可敏:拿出证据举报教育拨款抽佣者

国会下议院副议长倪可敏指出,若有证据证明有人从学校教育拨款中抽佣金,请向警方举报。「不管是谁,我们都极力反对(抽佣金),因为不管是国会或州议员的拨款,都是人民血汗钱,一定要传送至学校或有关福利团体,一分钱都不可提取。」

Nga Kor Ming Super Fans Page 倪可敏超级粉丝俱乐部さんの投稿 2019年1月3日木曜日

张哲敏促请魏家祥不要再推卸责任,应该行使其总会长的权利,马上调查该笔1650万令吉的去向并归还给人民。他说他已经在上个星期就马华收取1650万令吉向反贪会投报,并促请反贪会开裆调查和传召证人录取口供。在场的有克兰芝州议员特别助理兼金宝县议员古海燕、县议员李蕙如和县议员郑歆妤。

(图):张哲敏(右二)促请魏家祥站出来交代和为马华2013年收取源自一马公司的1650万负上全责。(右起)古海燕、李蕙如和郑歆妤。

VIDEO: 萧慧敏独家一对一专访 跟拍倪可敏私下另一面

VIDEO: 萧慧敏独家一对一专访 跟拍倪可敏私下另一面

Nga Kor Ming Super Fans Page 倪可敏超级粉丝俱乐部さんの投稿 2018年12月14日金曜日

Jangan biar politik wang kuasai PH

Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago tampil menyatakan sokongan terhadap Ketua Pemuda Bersatu, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang mendapat tentangan akar umbi dari partinya ekoran lantang menentang cadangan pemberian kontrak kepada ketua bahagian bagi tujuan politik. Charles turut menggesa kepimpinan Pakatan Harapan menyokong Menteri Belia dan Sukan itu dalam mesyuarat yang diadakan mereka hari ini bagi membincangkan isu tersebut.

“Saya menyokong beliau (Syed Saddiq) sepenuhnya kerana kita tidak mahu politik wang menguasai Pakatan Harapan. “Dan saya sekeras-kerasnya mengutuk usaha boikot terhadap Syed Saddiq yang digerakkan oleh pemimpin akar umbi yang tanpa segan silu memberikan alasan mereka hilang segalanya apabila meninggalkan Umno untuk menyertai Bersatu,” ujarnya dalam kenyataan, hari ini. Naib Presiden Bersatu Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman pada Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu minggu lalu sependapat dengan wakil Wilayah Persekutuan, Mohd Shahni Ismail, ketua bahagian Bandar Tun Razak, yang dalam ucapannya meminta kontrak dan jawatan kerajaan diberi kepada pimpinan parti. Ia bagaimanapun mendapat tentangan Syed Saddiq yang menyifatkan ia sebagai tidak masuk akal. “Perwakilan Wilayah Persekutuan tadi, sampai berani sebut menteri yang menjanjikan (kontrak). “Bayangkan itu boleh jadi kes Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), mana boleh, janji (kontrak) pergi jumpa menteri. Perhimpunan UMNO pun tak berani bincang ini (kontrak), mana maruah kita,” katanya.

Charles berkata, beliau tidak ada masalah sekiranya ketua bahagian Bersatu sememangnya merupakan ahli perniagaan yang berjaya, namun mereka harus melalui proses yang telus dalam mendapatkan sebarang kontrak kerajaan. “Perkara ini tidak boleh dibiarkan. Dan jika kita tutup mata, kita tidak ada bezanya dengan Umno. “Bagaimana kita menangani isu ini amat penting kerana rakyat sedang memerhatikan setiap gerak geri kita,” ujarnya.

‘Kalau PH salah guna kuasa, saya dah naik helikopter’

Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang membidas Setiausaha Agung Umno Tan Sri Annuar Musa yang mendakwa Pakatan Harapan (PH) melakukan “rompakan di siang hari” dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands. “Jika Pakatan Harapan salah guna kuasa dan salah guna sumber kerajaan, saya tidak akan terperangkap di Kampung Orang Asli Simoi Lama pada ambang Tahun Baharu, kerana sudah pasti akan dihantar sebuah helikopter untuk membawa keluar saya dari kampung tersebut.

“Bayangkan jika Najib masih perdana menteri dan terperangkap di Kampung Orang Asli Simoi lama pada ambang Tahun Baharu, terputus dari dunia luar? Tidak dapat dibayangkan! “Namun, tidak ada helikopter yang mengangkut saya keluar dari Kampung Orang Asli Simoi Lama pada ambang Tahun Baharu, sekaligus bukti paling kukuh bahawa Pakatan Harapan tidak seperti Umno atau Barisan Nasional,” tegasnya dalam kenyataan, hari ini. Sebelum ini, Kit Siang berkata, PH melakukan “keajaiban” jika menang PRK Cameron Highlands kerana kerusi itu sekian lama menjadi deposit tetap BN. Namun, Annuar Musa memperkecilkan kenyataan itu dengan mendakwa kononnya PRK itu diadakan di atas “padang yang tidak rata” dan mendakwa PH melakukan “rompakan siang hari” dalam PRK itu.

Untuk rekod, PRK Cameron Highlands diadakan susulan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan kemenangan Datuk C Sivarraajh bagi kerusi Parlimen Cameron Highlands pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) adalah terbatal ekoran berlakunya rasuah.