削病人药物拨款违反公平正义,倪可敏要求公布32亿秘密基金。

削病人药物拨款违反公平正义
倪可敏要求公布32亿秘密基金

(怡保 30 日讯)

(图):倪可敏指預算案削減病人药物却大增国阵政治拨款显示与「以民为本」口号背道而驰。右起周锦欢、张哲敏及杨祖强。

霹雳州行动党主席倪可敏今日指首相纳吉提呈的财政预算案大幅削减病人药物拨款却设立高达32亿的秘密協调基金(Dana fasilitasi), 是一份違反公平正义(Distributive Justice ) 的赤字預算案。

也是太平区国会议员的倪可敏今日在该党经济局主办的財政預算案讲座主讲时指出,政府医院病人如今大幅增加,可是令人震惊的是明年的财政預算案却把病人的药物拨款(Farmasi & bekalan)大幅削减6千500万令吉,可以预见贫苦病人的困境将进一步加剧。此外,建设新医院的拨款也被砍掉3千万令吉,国阵施政简直是本末倒置。

政治用途拨款飙升

倪可敏指出,令人更加失望的是政府在削減病人药物拨款的同时却大幅增加首相署的政治拨款用途;首相署的宣传单位(JASA)拨款却从2千289万飞涨至3000万,至于用途不明的所谓协调基金却高达32亿令吉,这都突显了国阵政府的黑箱作业程度异常严重。

倪可敏说,如今政府财政捉襟见肘,所有拨款都必须用在刀口上,可是政府却持续挥霍,由首相夫人罗斯玛担任顾问的国家学前教育(PERMATA)拔款增加到5430万,甚至还高过全国华小获得的5000万令吉即是明显的例子。值得一提的是行政开销占了整个預算案84%,反观发展开销却只有16%都再度说明了政府管理的失败。

出席并主讲的其他主讲人包括金宝区国会议员许崇信医生、端洛区州议员杨祖強及行动党经济局主任张哲敏,讲座主持人则是该党公共投诉局主任周锦欢。

霹大臣官邸办巫统女青活动,黄文标炮轰赞比里公私不分。

霹大臣官邸办巫统女青活动
黄文标炮轰赞比里公私不分

(怡保30日讯)

(图一):黄文标(左三)炮轰赞比里公私不分,利用大臣官邸来办党活动,有滥权之嫌。右起钟嘉馨、张哲敏、郑福基、萧利华和姆都。

针对巫统女青团昨天在霹雳大臣官邸举行见面会,大臣官邸挂满巫统党旗,德彬丁宜区黄文标炮轰霹大臣赞比里公私不分,利用大臣官邸来办党活动,有滥权之嫌。

黄文标说大臣官邸是州政府给州务大臣居住和举办州政府官方活动,不是给巫统办党活动。他说如果巫统可以在大臣官邸办党活动,霹雳大臣官邸是否从今以后开放给所有政党申请举办党活动?

(图二、三):赞比里利用大臣官邸举办巫统女青活动在官邸内插满巫统党旗。

黄文标说巫统假如要办党活动大可以到巫统大厦举办,赞比里必须马上站出来交代到底是谁批准在大臣官邸办巫统活动?

陪同出席的有九洞区州议员郑福基,州宣传局主任张哲敏,萧利华、钟嘉馨和姆都。

Tiada ‘big brother’ dalam PH Perak, kata Pengerusi Negeri.

(30-10-2017)

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Negeri Perak  Ahmad Faizal Azumu melahirkan kesyukuran kerana dalam mesyuarat PH semua pimpinan parti gabungan memberikan kerjasama cukup baik dalam membincangkan pemilihan kerusi di negeri itu sejak beliau dilantik menerajui negeri itu.

“Saya adakan mesyuarat PH yang saya pengerusikan sendiri saya bersyukur dengan penghormatan rakan komponen berikan.

“Saya terima baik dan bersyukur dan kesepakatan ini dapat kita teruskan.

“Di negeri Perak mudah sangat tiada polimik, kita dalam PH tiada siapa kontrol siapa tiada ‘big brother’. tiada berselisih faham semua berjalan dengan baik. Saya amat bersyukur,” ujarnya kepada Malaysia Dateline.

Ahmad Faizal turut memberitahu pembahagian kerusi di negeri itu hampir di selesaikan walaupun terdapat pertindihan kerusi membabitkan kerusi Umno-BN.

Negeri Perak mempunyai 20 kerusi Parlimen dan 59 kerusi Dun.

“Kita sudah selesaikan 80 peratus pembahagian kerusi ada 20 peratus lagi pertindihan yang masih berunding. Daripada 59 kerusi Dun terdapat 31 kerusi Umno perlu dibahagikan antara PKR,AMANAH dan Bersatu yang mana 10 kerusi masih lagi bertindih.

“DAP mengekalkan kerusi yang pernah dimenangi parti itu sebagaimana diputuskan oleh Majlis Presiden PH mana-mana parti yang memegang kerusi pada PRU13 diteruskan pada PRU14,” ujarnya.

Ahmad Faizal yang juga Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) berkata, hasrat PH Negeri adalah untuk meletakkan calon boleh menang dan memastikan jentera parti sudah bersedia menghadapi PRU14 akan datang.

“Saya perlu mencari calon berkredibiliti daripada semua latar belakang.

“Saya harap dapat mengenengahkan calon yang ada latar belakang akademik, profesional, agamawan dan kecekalan politik amat penting kerana kita akan lawan kerajaan yang ganas dan kleptokrasi.

“Jadi faktor kebolehmenangan ‘winable candidate’ itu penting dan tidak ada calon ‘payung terjun’ (calon luar) di Dun.

“Kalau di peringkat parlimen boleh ada calon luar. Bagi saya ‘politik’ adalah perkhidmatan jadi di Dun kena calon tempatan yang sedia berkhidmat,” ujarnya.

Ahmad Faizal,47, berkata PH di negeri itu akan memastikan setiap calon disaring sebaik mungkin bagi mengelakkan kontroversi membabitkan peribadi, rasuah, muflis yang akan menjejaskan keyakinan pengundi kelak.

Justeru katanya, saranan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk mendesak pembangkang menghantar senarai calon ke suruhanjaya itu tidak akan dilakukan sekiranya suruhanjaya itu tidak berhasrat untuk menyaring Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Mohd Najib Razak.

“Kita ada banyak proses saringan di setiap kawasan Dun dan Parlimen. Dalam pemilihan calon kita senaraikan minimum 3 senarai calon dan saringkan mereka dalam cara kita sendiri.

“Bahkan bukan sahaja dibuat di peringkat negeri tetapi saringan yang sama akan di bawa ke peringat pusat untuk disaring lagi, untuk mencari calon yang sangat bersih.

“Cadangan SPRM bagus tetapi cadangan PH pula untuk desak SPRM siasat Najib pun bagus juga… jika boleh menyiasat RM2.6 bilion jika nak siasat latar belakang kita (calon PH) saya sokong tetapi benda baik kita suruh SPRM buat, tidak mahu buat pula.Jika begitu elok kita saring sendiri calon masing-masing,” ujarnya.

Ditanya kuota calon yang akan mengisi 59 kerusi Dun dan 20 Parlimen beliau berkata, lebih cenderung untuk memilih calon wanita dan pemuda dari Bersatu dan beliau enggan mengulas mengenai kuota calon bagi PH Negeri.

“Saya suka lebih calon wanita- saya dapat lihat ahli kami  di kalangan Srikandi misalnya, komitmen kerja dan disiplin cukup tinggi. Mereka datang 10 orang kerja macam 100 orang. Dikalangan lelaki semangat kuat, kerja kurang dan cakap banyak.

“Saya suka menonjolkan wanita tetapi di peringkat parti  kita akan menengahkan 20 wanita dan 20 % Armada.

“Tetapi bagi parti gabungan dalam PH saya tak mahu terlalu masuk campur dalam urusan pemilihan calon mereka,” ujarnya yang lebih selesa keputusan dibuat oleh parti masing-masing dan dimuktamadkan oleh Majlis Presiden Pakatan Harapan kelak.

Semalam Pakatan Harapan Perak telah mengumumkan barisan kepimpinan jawatankuasa gabungan itu.

Duit itu raja, dan raja duit adalah Najib.

(29-10-2017)

Duit itu raja, dan raja duit adalah Najib

Belanjawan atau dalam bahasa Inggeris “budget” (baru-baru ini dimelayukan menjadi bajet) adalah kontrak di antara kerajaan di satu pihak dengan rakyat jelata di pihak yang lain.

Ia adalah sebahagian daripada proses demokrasi di mana rakyat jelata memilih kerajaan dan membayar cukai untuk menampung pengurusan negara.

Rakyat jelata mengamanahkan pengurusan negara kepada wakil-wakil yang mereka pilih. Wakil-wakil itu pula tidak menjalankan tugas dengan percuma. Mereka dibayar gaji, elaun dan pencen.

Mereka tidak perlu berniaga untuk hidup selesa apatah lagi mencuri, menyamun dan melanun duit rakyat jelata dan aset negara.

Duit cukai yang dibayar oleh rakyat jelata itu juga adalah untuk mengurus dan membangunkan negara.

Justeru itu, segala duit dan harta negara adalah milik rakyat jelata. Kerajaan hanya menjalankan amanah yang dibagi oleh rakyat jelata melalui peti undi lima tahun sekali.

Setiap sen duit yang kerajaan belanjakan dan setiap inci tanah yang kerajaan jual adalah duit dan tanah negara yang dimiliki secara bersama oleh rakyat jelata.

Ia bukan duit Perdana Menteri atau Menteri kewangan.

Rakyat jelata mempunyai kuasa mutlak ke atas kerajaan melalui dua cara, iaitu dengan mengundi kerajaan yang mereka sukai dan membayar cukai bagi membiayai kerajaan yang mereka pilih itu.

Wakil rakyat dan kerajaan yang mereka pilih melalui peti undi itu sekadar memegang amanah dan menjalankan tugas saja.

Dalam sistem demokrasi macam yang kita amalkan, kuasa rakyat adalah mutlak dan mutakhir menentukan siapa memerintah dan mentadbir negara.

Ada YB Peduli?

Wakil yang dipilih itu adalah Yang Berhormat kerana pengundi dan rakyat jelata memberikan penghormatan kepadanya untuk mewakili mereka.

Yang Berhormat tidak dipilih untuk menjadi diktator, lanun, perompak dan pencuri. Mereka tidak sekali-kali dipilih untuk membuli dan memperbodohkan rakyat jelata.

Mereka sekadar memegang amanah rakyat jelata. Untuk itu mereka diberikan upah yang secukupnya oleh rakyat jelata dan pembayar cukai supaya dengan itu mereka tidak perlu mengemis apatah lagi mencuri untuk hidup selesa.

Maka dalam konteks dan landasan itulah kerajaan menyediakan belanjawan tahunan.

Belanjawan ada dua bahagian – hasil (revenue) dan perbelanjaan (expenditure). Sebahagian besar hasil datang daripada rakyat jelata dalam bentuk cukai.

Sejak dulu lagi rakyat jelata bayar cukai tetapi mereka tidak mengeluh dan membantah kerana cukai tidak membebankan dan tidak juga menyusahkan. Tetapi selepas Perdana Menteri (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil), Mohd Najib Abdul Razak melaksanakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) mulai April 2015 rakyat menderita dan ekonomi jadi tak tentu hala.

Bala bencana zaman Najib tak payah kiralah. Satu demi satu bala bencana dan kesialan menimpa negara dan rakyat jelata. Kita tertanya-tanya, di manakah berkatnya?

GST Kebanggaan Najib

Sejak Najib perkenalkan GST dengan sokongan para YB BN, semua orang yang berbelanja, tidak kira dia seorang papa kedana atau Tan Sri yang berpendapatan beribu juta akan bayar kadar yang sama.

Rakyat biasa dan rakyat miskin merasa beban GST kerana cukai kebanggaan Najib itu tidak memilih bulu. Siapa berbelanja akan kena.

Najib sangat bangga dengan GST. Dia kata GST penyelamat negara. Saya tidak pasti sama ada negara selamat kerana GST tapi yang pasti GST sangat lumayan bagi Najib.

Dalam Belanjawan 2018 yang dibentangkan pada 27 Oktober lepas, Najib menganggarkan kutipan GST sebanyak RM43.8 bilion. Naik daripada RM41.5 bilion tahun ini.

Selain GST ada cukai lain macam cukai pendapatan, cukai korporat, cukai import, cukai eksport, cukai setem, cukai jalan, tarif dan macam-macam lagi bayaran yang rakyat jelata kena bayar. Mati pun kena cukai juga dalam bentuk cukai harta peninggalan.

Hanya sebahagian kecil saja hasil kerajaan datang daripada perniagaan macam yang dilakukan oleh Petronas, Khazanah Nasional Berhad dan 1MDB.

Petronas ditubuhkan pada zaman Almarhum Tun Abdul Razak (1974) dan untung. Tahun 2016 keuntungan Petronas RM23.5 bilion.

Khazanah yang ditubuhkan pada zaman Tun Dr Mahathir Mohamad (1993) pun untung juga. Tahun 2016 keuntungan Khazanah RM1.56 bilion.

Tapi 1MDB yang berupa tsunami minda Najib rugi beratus juta dan dilanda skandal bilion ringgit sampai nak sediakan akaun tahunan pun susah. Dianggarkan RM39 bilion duit 1MDB lesap kerana kerugian perniagaan dan penyelewengan.

Tapi Peguam Negara pilihan Najib, (Tan Sri) Apandi Ali kata tak ada kes. Peliknya dalam tak ada kes itu, laporan Ketua Juruaudit Negara mengenai 1MDB diOSAkan. Parlimen pun tak boleh bincang. Kalau tak ada kes pasal apa berahsia?

Bagi tahun 2018, Najib menganggarkan hasil sebanyak RM239.9 bilion tapi dia bercadang belanja RM280.25 bilion.

Perbelanjaan ada dua bahagian. Satu perbelanjaan mengurus macam bayar gaji dan pencen kakitangan awam (termasuk menteri dan wakil rakyat), selenggara kemudahan awam dan bayar balik hutang kerajaan.

Satu lagi perbelanjaan pembangunan macam untuk bina jalan raya, MRT, sekolah, hospital dan beli peralatan tentera.

Dalam belanjawan 2018, Najib cadang belanja RM234.25 bilion untuk pengurusan dan RM46 bilion untuk pembangunan.

Perbelanjaan tahun ini naik 7.5 peratus pasal Najib nak guna duit cukai rakyat jelata untuk pancing undi. Akibatnya peruntukan pembangunan dibekukan pada kadar RM46 bilion.

Najib kutip cukai daripada rakyat jelata kemudian guna duit itu untuk sogok rakyat jelata supaya undi BN. Dia kelentong kita. Dia kata kerajaan bagi duit kepada rakyat jelata.

Bukan kerajaan bagi tapi kita sendiri yang bagi. Kita bayar GST dan macam-macam cukai lagi untuk tadbir dan bangunkan negara. Najib ambil duit itu untuk sogok kita supaya undi parti dia. Dia ingat kita bangang.

Persis Cash is King

Bukan itu saja. Tak cukup dengan bayar cukai, kita kena pula tanggung hutang yang banyak yang Najib ambil atas nama kita, anak dan cucu cicit kita.

Dalam Belanjawan 2018, kerajaan kurang duit sebanyak RM40.35 bilion pasal hasil berjumlah RM239.9 bilion tapi belanja RM280.25 bilion. Jadi kena hutang RM40 juta lebih.

Kerana percaya duit adalah raja (cash is king), Najib berhutang kiri kanan. Dalam zaman dialah hutang kerajaan naik melambung – daripada kira-kira RM200 bilion zaman Tun Dr Mahathir kepada RM685.05 bilion sekarang.

Untuk jadi Raja Duit (King of Cash), Najib cadang ambil 25 peratus daripada belanjawan 2018 untuk Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Kewangan yang dia jaga.

Inilah keistimewaan Najib berbanding semua Perdana Menteri Malaysia yang lepas. Dia bolot kewangan negara untuk kukuhkan kedudukan dia di dalam parti dan kerajaan.

Kalau menteri mahu peruntukan tambahan silalah sembah Najib. Itulah dasarnya. Sebab itulah, (Datuk Seri) Shahidan Kassim dari awal-awal lagi kata Belanjawan 2018 adalah yang terbaik dalam dunia. Ampu jangan tak ampu.

Najib dengan penuh emosi kata Timbalan Perdana Menteri, (Datuk Seri) Ahmad Zahid Hamidi kawan dia sehidup semati sampai sebut dalam ucapan belanjawan.

Tapi bila sampai masa bagi peruntukan, dia bagi 6 peratus saja kepada Zahid.

Zahid ni bukan calang-calang orang. Dia keturunan Jawa. Dia TPM. Dia Menteri Dalam Negeri. Dia jaga polis. Dia pemangku Timbalan Presiden Umno. Tapi Najib bagi dia 6 persen saja.

(Datuk Seri) Hishammuddin Hussein, sepupu Najib yang jaga askar, dapat 7.3 peratus.

Najib berucap dekat tiga jam sampai berbuih mulut dan kering tekak janji itu dan ini, bagi duit kepada orang itu dan ini.

Tapi adakah kita sedar bahawa dia kurangkan peruntukan pendidikan dan latihan sebanyak 11 peratus daripada RM5.9 bilion kepada RM5.2 bilion?

Sebenarnya kalau kita dalami belanjawan Najib itu, kita akan temui banyak lagi mantera dan jampi yang tujuannya adalah untuk mengabui mata rakyat jelata kononnya dia simpati dan peduli sedangkan matlamat dia adalah memancing undi dan melincirkan peti undi dengan menggunakan duit rakyat jelata.

Itulah belanjawan “duit itu raja” dan raja duit adalah Najib.

倪可汉建议列邦咯岛列为免消费税岛更为实际。

出入岛屿需经海关检验引起不便,倪可汉建议列邦咯岛列为免消费税岛更为实际。

首相纳吉在昨天的财政预算案宣布将霹雳邦咯岛从2018年起列为免税岛,但免税品不包括交通工具、香烟及酒。

由于以上三样物品是游客希望购买并豁免税收的,因此这项宣布是毫无意义。

我建议在邦咯岛上的物品维持一般税收但不包含消费税。这项措施不但可以促进邦咯岛的经济,也无需加重执法单位负担执行任务,担忧物品因全免税打击非法走私活动。

政府将邦咯岛列为免税岛最大的好处便是免去消费税,岛上的酒店、住宿地点及物品将会豁免缴付消费税。如今,邦咯岛被列为免税岛意味着所有人在进出邦咯岛时需要通过海关,因而人们的活动自由被剥夺。一批执法人员也会驻扎在岛上以监督走私活动,政府的行政开销也会因建立新的关卡和聘请更多的执法人员而增加。为了打击走私活动,邦咯岛范围内的船只活动将受到限制和严格管控,这只会为当地的渔民带来不便。我质疑霹雳州政府在推行这项措施之前是否已经研究将邦咯岛列为免税岛的利与弊。

联邦政府把邦咯岛列为免消费税岛是个较好的选项,因为住宿和物品(交通工具除外)将会豁免消费税,而交通工具不被列为免消费税事项,因为相较于6%价格差异,势必引起绝大多数马来西亚人到邦咯岛购买汽车。至于其他物品,游客会购买更多带回家,但是商家则不受影响,因为他们可以从供应商处获得低于零售价6%的价格。

免消费税对于邦咯岛来说会是个较好的政策,因为它可以减低行政开销,而且售卖的物品也因豁免消费税比市价低。这将有助于推广邦咯岛成为开销较低的旅游胜地,涉及船只的活动也不必特别加以管制以防范走私活动。

我希望对于游客需要停留超过72小时才能享有免税物品的条件不会在邦咯岛上实行,因为在豁免消费税的情况下,游客只是从无需缴付消费税中获益。