Siling Berlubang, Longkang Tersumbat: Peniaga Dan Pelanggan Mahu Perhatian Pihak Berkuasa

IPOH: Rata-rata peniaga dan pengunjung di Pasar Tanjung Rambutan dekat Hulu Kinta, di sini, menyeru perhatian daripada pihak berkuasa tempatan agar dapat membaiki dan menambah baik fasiliti yang ada. Salah seorang peniaga warung makanan, Wong Yong Bock, 61, dia berpuas hati dengan tahap kebersihan di pasar tersebut namun katanya, beberapa penambah baikkan harus diambil perhatian khususnya melibatkan siling yang berlubang di premisnya, Ujarnya, masalah tersebut sedikit sebanyak telah menggusarkan dia dan pekerjanya.

“Saya bimbang siling yang berlubang itu akan semakin besar dan juga bimbang kemungkinan akan mencederakan kami kelak,” katanya. Bukan setakat di dalam premis perniagaan namun, hasil tinjauan PerakToday ke pasar tersebut baru-baru ini, terdapat juga siling yang juga berlubang di kawasan tempat pelanggan menikmati juadah sarapan pagi. Nur Fauziah Latiff, 41, menzahirkan kebimbangan yang sama terhadap keselamatannya sebagai pelanggan. Selain itu, dia turut berharap agar beberapa kipas di kawasan medan selera di Pasar Tanjung Rambutan yang rosak segera dibaiki. “Saya rasa ia sudah lama tidak berfungsi. Kadang-kadang saya berasa kasihan melihat ada anak kecil yang menangis di sebabkan keadaan cuaca yang agak panas,” katanya.

Pada masa sama, bagi salah seorang peniaga gerai makanan yang mahu dikenali sebagai Lan, 44, dia merayu agar mana-mana individu yang tidak bertanggungjawab tidak lagi melepaskan kucing ke pasar tersebut. Jelasnya, keadaan kucing yang terlalu banyak di sekitar medan selera itu mengundang rasa tidak selesa kepada sesetengah pelanggannya. “Saya tidak kisah jika kucing seekor dua. Tetapi ini jumlahnya terlalu banyak. Sehinggakan ada beberapa ekor kucing yang sakit, sengaja dilepaskan ke sini. Ini sesuatu yang tidak bertanggungjawab,” ujarnya. Dalam pada itu, bagi N. Kumaran, 52, keadaan longkang yang sempit di dalam kawasan pasar, ditambah dengan beberapa sampah yang termasuk ke dalam longkang itu, telah menyebabkan aliran airnya tersangkut.

Katanya, ia telah mengundang kepada aktiviti pembiakan nyamuk aedes. “Saya berharap pihak berkuasa dapat mendalamkan lagi longkang di dalam pasar ini. Sampah seperti sisa sayur dan bahan-bahan lain memang kadang-kadang tidak dapat dielakkan daripada masuk ke longkang tersebut,” jelasnya. Selain itu, Fatimah Ahmad, 48, pula berharap agar pihak berkuasa tempatan dapat menyediakan kipas di dalam pasar. Katanya, cuaca semasa yang kian tidak menentu ada kalanya membuatkan pelanggan dan peniaga berasa tidak selesa, khususnya apabila tiba musim cuaca panas. Kesemua masalah tersebut diadukan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Kinta, Muhamad Arafat Varisai Mahamad dalam siri lawatannya ke Pasar Tanjung Rambutan baru-baru ini. Program tersebut turut disertai beberapa pegawai daripada Majlis Bandaraya Ipoh (MBI), Jabatan Kesihatan Perak, Jabatan Kebajikan Masyarakat negeri serta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).

Dalam sidang media selepas tinjauan tersebut, Muhamad Arafat berkata kesemua aduan telah pun diambil perhatian dan ianya akan diselesaikan secepat mungkin.

网传向原住民派钱照 敦马回应了

社交媒体流传希望联盟向原住民派钱的照片,引发爭议,首相敦马哈迪今日表示,希望联盟不曾向任何人派钱。「希盟不曾向任何人派钱。但如果这些(发展拨款的)钱是政府给的,政府可以这么做,每个人都可以拿。就是这样。」马哈迪是於週一在ACGAS复合材料气瓶液態天然气推介礼上致辞时,如是说道。据报道,社交媒体上广传,一名身穿希盟红色衣服的女子在金马仑补选提名日当天向原住民派钱。

继希盟多名领袖否认在金马仑高原派钱贿选后,首相马哈迪也强调希盟绝对不会派钱买票。马哈迪今早在吉隆坡出席一场活动后说,政府只会通过政府计划派发援助金,但不会以政党名义派钱买票。“希盟从未派钱给任何人。如果是政府给的钱,那是合法分派,所有人都可领取。”昨日,国阵领袖与支持者广传一组照片,当中显示一名身穿希盟T恤的女子派钱给数名男子,掀起贿选疑云。派5与10元钞票

多名国阵领袖昨天在社交媒体转发一组照片,当中显示一名身穿希盟T恤的女子给数名男子钱。这组照片可见,有关女子一叠5令吉与10令吉的钞票,交给身旁的数名男子。这些男子大多身穿跟女子一样的衣服,衣服正面印有希盟标志,背面则写着“金马仑高原”,同时有投票给希盟的图案。许多国阵领袖与支持者上载或转发这组照片,并揶揄希盟贿选。不过,希盟哲莱行动室助理竞选主任阿文(Arvind Bharet)昨天下午发文告说,照片中女子所拿的5令吉或10令吉钞票,乃是用来补贴从金马仑内陆出来的义工,以充作摩哆汽油津贴。玛诺强调没贿选

希盟候选人玛诺佳南(M Manogaran)今早也表示,派钱给义工并不涉及选票回馈,因此并非问题。玛诺佳南否认这涉任何的威胁或贿选。“我们现在面对的不是大问题。给义工伙食与交通津贴,从法律上来说并不违法。”“那笔派出去的钱,将纳入竞选开销,并将提呈给选委会。没有犯法。法庭裁决说明,给钱选民以获得选票才是错的。那是贿选。很明显。”“在野党不必浪费时间报警。不必。”“我不如建议(在野党)乘这短短的竞选期,以廉洁的方式竞选。我们立志要干净的选举。”他说,若选举活动的开支不超过《1954年选举罪行法令》中所列的20万令吉,那将不成问题。“该60名志愿者骑摩多而来,并获得汽油补贴。我们不确定他们是不是选民。”

Jepun Sebagai Pencabar Utama

IPOH- Jepun dilihat sebagai pencabar utama bagi kejohanan Piala Hoki Sultan Azlan Shah berikutan telah menjuarai perlawanan hoki Sukan Asia tahun lalu. Pengerusi Kejohanan, Datuk Abd Rahim Md Ariff berkata, jika dilihat dari kedudukan dunia, India adalah pencabar utama Malaysia tetapi kini pencabar yang paling utama adalah Jepun. “Peluang untuk Malaysia menempa nama bagi Piala Hoki Sultan Azlan Shah dilihat sangat cerah untuk ke pertandingan akhir,”katanya semasa dalam satu sidang media di Hotel Impianan di sini hari ini.

Selain itu katanya, perlawanan hoki lalu antara Malaysia dan Jepun tidak memberi kepuasan kepada rakyat Malaysia kerana pada awalnya Malaysia telah mendahului dan akhirnya tewas pada Jepun. “Rakyat Malaysia berpeluang melihat semula perlawanan antara Malaysia dan Jepun dan saya rasa ini amat ditunggu-tunggu,”katanya. Tambah beliau lagi, pasukan utama Eropah tidak terlibat dalam kejohanan edisi kali ini kerana Persekutuan Hoki Antarabangsa (FIH) menganjurkan FIH Pro League yang bermula dari bulan Januari sehingga bulan Jun. Bagi penganjuran Kejohanan Hoki Sultan Azlan Shah bagi Edisi ke-28, enam pasukan bakal bertanding dan kejohanan diadakan pada 23 Mac hingga 30 Mac 2019 bertempat di Stadium Sultan Azlan Shah.

Negara berkenaan termasuklah India, Canada, Malaysia, Afrika Selatan, Korea dan Jepun, ketibaan mereka dijangkakan pada 9 Mac ini.

倪可敏走入校园亲自为学生授课,全场反应热爆!

原住民退休警官南利代表国阵出战,来势汹汹之际,行动党高层领袖提醒金马仑高原的选民,投票时应该选党重于选人,毕竟南利“搭的是沉船”,选之根本无济于事。行动党资深领袖林吉祥表示,当他得悉国阵派出南利迎战时,他无论如何须要恭贺对方,毕竟他是首个代表国阵出战国席的原住民候选人,创下历史。惟他形容,虽然南利是有原住民身份的候选人,但这其实没有好处,因为对方搭上的是一艘沉船。

“他加入的是一艘正在沉没的船!巫统是一艘沉船,国阵是一艘沉船,对吗?”林吉祥昨晚出席丹那拉打为希盟竞选总部开幕礼演讲时,提及近期爆发的巫统退党潮,至少10名巫统国会议员退党,逼使党主席阿末扎希宣布告假,种种问题之下还要依赖伊党为巫统助选。“所以,一个要沉的船能够做什么大事吗?”林吉祥更点名伊党主席哈迪阿旺,“哈迪说,贪污的穆斯林比一个诚实的非穆斯林更加好,大家可以接受吗?问穆斯林,可以接受吗?”

“这就是巫统和伊党,一个要沉下的船。所以南利在这条沉船上,能够为原住民做事吗?大家心里有数。”林吉祥表示,这次补选具有特殊意义,不只是要在26日投票日当天胜出,更重要的是希盟要准备在第15届大选拿下彭亨州政权。此外,行动党秘书长林冠英提醒选民,把握改变的机会,毕竟国阵连自救都来不及,根本无力帮助人民。他坦言,如果希盟在本次补选无法胜出,则估计希盟在下届大选难以让彭亨变天。

“希盟是马来西亚的未来,这国家已经换了(政府),可惜金马仑没有换,希望选民不要错过这机会,应该和全马一样,把旧的、烂的、无能的国阵换掉。”不过,他受询时坦承,南利会是个很强悍的候选人,惟在补选时,选民不只看个人特质,也着重其所代表的政党。无论如何,林冠英表示,希盟不会因此轻敌。“我们会紧张,所以我们才过来为候选人助选。”

他透露,为了全力应战,除了行动党,希盟其余三党高层领袖都已答应他前来金马仑高原助选,当中包括首相兼希盟主席马哈迪、副首相兼公正党顾问理事会主席旺阿兹莎、公正党主席安华、内政部长兼团结党主席慕尤丁、国防部长兼诚信党主席莫哈末沙布等。“这场硬战,硬到我们(领袖)要自己下来助选,连公正党也开了两个行动室为我们助选。”“马哈迪也答应我会来助选,证明了这是一场硬战,我们必须要来协助候选人。”他是昨晚在金马仑高原丹那拉打为希盟竞选总部主持开幕后,在记者会上受询及南利代表国阵出战一事时,发表上述的观点。

VIDEO: 希盟金马仑国会补选行动室正式启动,全体人民斗士士气高昂!

希盟金马仑国会补选行动室正式启动,全体人民斗士士气高昂!

Nga Kor Ming Super Fans Page 倪可敏超级粉丝俱乐部さんの投稿 2019年1月11日金曜日

倪可敏强调新政治风格; 另一方面,行动党副秘书长倪可敏昨晚演讲时,强调希盟政府决心推动崭新的政治行事风格,拒绝仿效前朝国阵政府的恶习。他劈头就说明,他这次并不是以副议长身份出席活动,而且是使用本身轿车上到金马仑,绝无滥用官职福利。他逗趣指出,即使林吉祥来到也没有帐篷迎接,大家依旧要在星空下,站在大罗厘上演讲。“因为我们是新政府,没有用政府资源,行动党有的就是罗厘,有的就是美禄罐。”

倪可敏嘲讽,如果按国阵以前办活动的方式,有舞龙舞狮之余还有大帐篷大荧幕,不过新政府党政分家,不会出现国库通党库的情况。这场开幕典礼出席嘉宾还包括希盟准候选人玛诺佳南、公正党彭州主席傅芝雅(Fuziah Salleh)、行动党文冬国会议员、劳勿国会议员东姑祖布里(Tengku Zulpuri ),同时也获得约300个民众出席,现场更筹获5400令吉捐款。金马仑高原国席补选即将于本周六(12日)提名,并且在两周后的26日投票。

VIDEO: 萧慧敏独家一对一专访 跟拍倪可敏私下另一面

VIDEO: 萧慧敏独家一对一专访 跟拍倪可敏私下另一面

Nga Kor Ming Super Fans Page 倪可敏超级粉丝俱乐部さんの投稿 2018年12月14日金曜日

Pendidikan Terbaik Buat Anak Mampu Bawa Keluar Daripada Kemiskinan – MB Perak

TAPAH : Kualiti pendidikan terbaik adalah antara initiatif tepat bagi sesebuah keluarga yang kurang bernasib baik itu keluar daripada kepompong kemiskinan. Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu berkata, sebagai ibu bapa, walau apa juga yang dilakukan, mereka seharusnya mengambil berat soal pendidikan anak-anak mereka.

Katanya lagi, para ibu bapa juga harus memberi sokongan kepada anak-anak mereka untuk terus berjaya dalam pelajaran. “Jika hari ini, kita rasa terhimpit dengan kesusahan dan kemiskinan, satu-satunya cara untuk bawa keluarga kita keluar daripada kemiskinan, yang semestinya bukan untuk diwarisi ini ialah dengan memberi pendidikan terbaik kepada anak-anak. “Saya mohon para ibu bapa agar dapat meluangkan masa duduk bersama dengan anak-anak dan pastikan mereka menyiapkan kerja rumah yang diberikan. “Pastikan mereka ke sekolah. Jika terlambat atau lewat ke sekolah, hantarkan mereka,” katanya.

Selain itu, ujar beliau, ibu bapa juga turut diseru untuk mengeratkan hubungan mereka dengan para guru anak mereka dengan menyertai sebarang aktiviti di sekolah. Jelas Ahmad Faizal, dengan segala usaha tersebut ia mampu menjadikan anak-anak mereka sebagai pembela keluarga mereka sendiri di masa hadapan. Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Program Memperkasakan Jalinan Asnaf anjuran Lembaga Air Perak (LAP) di perkarangan Bangunan Jabatan Kerja Raya (JKR) Batang Padang, dekat sini, hari ini. Dalam pada itu, walaupun golongan asnaf tetap menerima bantuan namun, Ahmad Faizal yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chenderiang menyeru kepada mereka untuk terus berusaha memperbaiki nasib diri sendiri.

Saya menyeru kepada semua agar dapat kita memperbaiki diri dan hidup. Tanamkan azam jika hari ini kita menjadi orang yang dibantu, esok kita mahu jadikan diri kita ini sebagai golongan yang membantu,” katanya. Beliau turut mengambil contoh keterlibatannya dalam arena parti politik pembangkang yang dahulunya tiada sumbangan yang besar namun, atas semangat dan usaha yang disertai sokongan semua pihak, partinya kini menjadi parti kerajaan selepas Pilihanraya Umum yang lalu. Sementara itu, Ahmad Faizal menzahirkan penghargaan kepada LAP yang menyerahkan zakat kepada kerajaan negeri, untuk diagihkan kepada golongan asnaf.

Pada program tersebut, LAP telah menyerahkan zakat kepada sekitar 100 golongan asnaf di kawasan DUN Chenderiang yang majoriti penerimanya mempunyai anak kecil yang sedang bersekolah.