MUHYIDDIN YASSIN BAHAS BAJET 2018 JANJI-JANJI bulan dan bintang oleh “NAJIB RAZAK”

(6-11-2016)

MUHYIDDIN YASSIN BAHAS BAJET 2018 JANJI-JANJI bulan dan bintang oleh “NAJIB RAZAK”

KUALA LUMPUR, 6 NOV: Kerajaan membelanjakan hanya kurang separuh, atau RM1.04 bilion daripada RM2.57 bilion yang dijanjikan untuk projek rancangan tebatan banjir di Pulau Pinang, kata Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

“Selepas mengambil kira skop kerja, reka bentuk, keperluan tapak dan sebagainya semasa pelaksanaan projek, jumlah sebenar yang dibelanjakan hanyalah sebanyak RM1.04 bilion dalam RMK-9 hingga RMK-11 sahaja.

“Walaupun kos projek keseluruhan yang telah diluluskan berjumlah RM2.57 bilion, ini tidak bermakna keseluruhan peruntukan tersebut telah dan perlu dibelanjakan untuk kerja-kerja pembangunan,” katanya dalam jawapan bertulis Parlimen bertarikh 30 Oktober.

Terdahulu, Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng bertanya mengapa hanya sekitar RM443 juta digunakan untuk projek RTB di Pulau Pinang untuk sepanjang RMK-9 hingga RMK-11.

“Apakah yang terjadi kepada baki RM2,157 juta yang dijanjikan dan bilakah ia akan dikembalikan kepada rakyat Pulau Pinang agar projek tebatan banjir yang dijanjikan boleh dilaksanakan?” soalnya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Walaupun kos RM2.57 bilion diluluskan kerajaan, menurut Wan Junaidi, ia tidak bermakna keseluruhan peruntukan perlu dibelanjakan bagi kerja pembangunan.

“Kos RM2.57 bilion ini merujuk kepada siling kos awal yang dijangka perlu dibayar bagi pelaksanaan projek tersebut,” katanya.

SEBERANG PERAI, 6 NOV: Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada Kerajaan Persekutuan bagi memulihkan semula keadaan selepas banjir di negeri itu kata Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas mengiringi kunjungan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi melawat ke beberapa pusat penempatan sementara mangsa banjir di sekitar Daerah Seberang Perai Tengah dan Utara.

“Terima kasih kepada Datuk Seri Ahmad Zahid kerana sanggup membatalkan tujuh program untuk hadir melawat kawasan-kawasan banjir di negeri ini.

“Demi rakyat, Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada Kerajaan Pusat dalam memulihkan semula keadaan banjir, selepas bencana,” katanya di pusat banjir dekat Sekolah Rendah Bertam Indah di sini tengah hari tadi.

Ahmad Zahid sebelum itu berkata, Jabatan Metreorologi Malaysia meramalkan akan berlaku fenomena hujan lebat seperti baru-baru ini hatta mengakibatkan beberapa tempat mengalami banjir, dalam tempoh sehingga Februari tahun depan di pantai barat Semenanjung Malaysia, termasuk Pulau Pinang.

Beliau menyarankan supaya jabatan itu memberikan isyarat amaran lebih awal dalam tempoh tujuh hari supaya pihak berkuasa dan agensi-agensi terbabit dapat melakukan tindakan segera bagi mengurangkan risiko bencana.

Video Parlimen : Kantoi! Janji KOSONG BN bina hospital baru di Perak dibidas oleh Ahli Parlimen Taiping! Saksi & Sebarkan!

(6-11-2017)

Video Parlimen : Kantoi! Janji KOSONG BN bina hospital baru di Perak dibidas oleh Ahli Parlimen Taiping! Saksi & Sebarkan!

KUALA LUMPUR, 6 NOV: Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago mendedahkan bahawa Kementerian Kesihatan Malaysia telah memberi maklumat salah berhubung peruntukan kesihatan yang diberikan kerajaan pada tahun lalu.

Beliau merujuk kepada jawan parlimen dari kementerian itu yang mendakwa kerajaan telah memberi peruntukan kesihatan melebihi tujuh peratus Keluaran Dalam Kasar Negara (KDNK) sebagaimana disyorkan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO).

“Terdapat perbezaan besar antara belanjawan negara dan KDNK, yang mana kementerian seharusnya maklum.

“Tujuh peratus itu bukannya dari belanjawan negara tapi berdasarkan KDNK,” katanya dalam sidang media di parlimen sebentar tadi.

Menurutnya, Laporan Perbelanjaan 1997-2024 menunjukkan perbelanjaan kesihatan daripada KDNK antara 1998 dan 2014 adalah antara 2.9 hingga 4.49 peratus.

“Maka, jawapan kementerian yang kerajaan telah memperuntukkan RM24.8 bilion, berjumlah 9.5 peratus daripada bajet 2017, mengejutkan.

“Jawapannya juga mengelirukan dan sepatutnya dianggap menghina Parlimen kerana jumlah perbelanjaan kesihatan pada masa itu hanaya 4.4 peratus.

“Tujuh peratus daripada KDNK 2016 akan berjumlah RM47.5 bilion dan bukan RM27 bilion yang diperuntukkan dala bajet 2017,” jelasnya.

Charles turut menggesa kerajaan menambah peruntukan setaraf dengan syor antarabangsa bagi memastikan rakyat Malaysia mendapat rawatan perubatan yang mencukupi dan menyeluruh.

Ia katanya adalah mustahak dengan meningkatnya populasi masyarakat berusia negara ini ditambah dengan kelembapan ekonomi termasuk jumlah pesakit yang semakin ramai ke perkhidmatan awam berbanding swasta.

Keadaan itu akan menyebabkan berlakunya kekurangan bekalan alat dan ubat-ubatan.

霹州政府批废矿湖建金宝新医院导致计划取消,倪可敏炮轰国阵州政府极度失败。

霹州政府批废矿湖建金宝新医院导致计划取消
倪可敏炮轰国阵州政府极度失败

(怡保 6 日讯)

霹雳州行动党主席兼太平区国会议员倪可敏今日炮轰国阵州政府竟然批准废矿湖地用来兴建金宝新医院,结果导致计划取消,州政府的做法可谓是匪夷所思!

倪可敏今天上午在国会询问为何国阵连续三屆大选承诺将在金宝、斯里依斯干达及吉辇巴里文打兴建新医院,可是人民经过十年苦苦等待,迄今却“只闻楼梯响、不见人下来”,国阵承诺再次沦为空头支票。

(图)1 :为了爭取兴建新医院,倪可敏与巫统议员在国会爆发唇枪舌战,导致国会一片火药味。

金宝医院土地60%废矿湖

倪可敏指出,根据副卫生部长拿督斯里希尔米在国会的回复,内阁曾经在2012年5月30日批准以政府与私人合资方式在金宝新街场兴建拥有150张病床的新医院,可是內阁却又在2014年3月5日检讨该计划并以政府拨款方式来兴建新医院,可是迄今已经五年,不但新医院完全没有动工,霹州政府批准兴建新医院的土地竟然是设立在金宝布特拉花园的100英亩废矿地,令人震惊的是该幅土地其中60英亩竟然是深不见底的废矿湖,完全不符合医院的安全标准!

(图)2 :倪可敏揭发因为州政府竟然批准废矿湖来兴建金宝新医院,結果导致计划取消人民损失惨重。

卫生部取消新医院计划

倪可敏指出,连卫生部也投诉,如果要填平该片废矿湖费用就高达数千万令吉,而且整个工程耗时旷日,完全不符合经济效益,也违反人民利益,所以卫生部決定取消上述工程,整起事件证明了国阵州政府的施政极度失败。

大臣必须交代

倪可敏要求州务大臣拿督斯里赞比里亲自出面给予人民交代到底国阵承諾兴建的三间新医院到底何时才能完工,勿再让广大人民苦苦痴等。

Najib perlu jadi pencelah dalam saman Hadi di mahkamah London.

(6-11-2017)

Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak disaran menjadi pencelah dalam saman Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkaitan dakwaan oleh Clare Rewcastle Brown di Mahkamah Tinggi London.

Menurut Timbalan Ketua Pemuda AMANAH Faiz Fadzil, perdana menteri seharusnya menggunakan peluang ini untuk membersihkan namanya yang teruk tercalar akibat pendedahan oleh media-media antarabangsa walaupun sehingga kini beliau masih gagal menyaman The Wall Street Journal sungguhpun telah berjanji melakukannya.

“Datuk Seri Najib tidak perlu lagi menunggu hari Selasa yang tidak pernah kunjung tiba. Buktikan keberanian seorang pahlawan Bugis.

“Pembelaan Clare tersebut adalah suatu dokumen mahkamah yang membangkitkan dakwaan-dakwaan secara langsung yang serius terhadap perdana menteri.

“Ia dakwaan yang melibatkan salahlaku jenayah korupsi dan salahguna kuasa termasuk skandal 1MDB, urusniaga kapal selam Scorpene, kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu, kes pembunuhan Kevin Morais dan pendakwaan politik kes sodomi Anwar Ibrahim.

“Selain itu, pemberian wang RM90 juta tersebut pula didakwa oleh Clare sebagai sogokan untuk Pas berpecah daripada Pakatan Rakyat.

“Dakwaan ini menimbulkan persoalan umum yang munasabah samada tindakan Pas yang kini enggan bersama pakatan pembangkang disebabkan permainan licik politik Datuk Seri Najib?,” soalnya dalam kenyataan hari ini.

Faiz yang juga peguam mengulas mengenai penafian Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak berkenaan pemberian RM90 juta kepada Pas sepertimana pendedahan fakta oleh Clare Brown dalam Pembelaan dan Tuntutan Balas terhadap Saman yang dikemukakan oleh Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Mahkamah Tinggi London.

Ini susulan suatu artikel yang mendakwa RM90 juta dimasukkan ke akaun pemimpin kanan Pas seperti disiarkan Sarawak Report pada 6 Ogos 2016 adalah tidak mencukupi untuk menyangkal dakwaan tersebut.

“Oleh kerana dakwaan salahlaku jenayah Datuk Seri Najib didedahkan secara terperinci di dalam Pembelaan tersebut yang telah mencemar nama baik negara selaku Perdana Menteri,beliau seharusnya melantik peguam untuk memohon sebagai Pencelah dalam prosiding Saman oleh Presiden Pas tersebut bagi menjawab segala dakwaan Clare kerana beliau adalah pihak yang terkilan dan mempunyai kepentingan di dalam kes tersebut.

“Penafian kosong di luar mahkamah ini tidak mempunyai apa-apa nilai kerana dakwaan-dakwaan Clare tersebut telah menjadi sebahagian daripada prosiding mahkamah.

“Di samping itu, kredibiliti beliau juga tidak boleh dipercayai kerana beliau pernah berbohong sebelum ini dalam isu RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi beliau.

“Pada awalnya, beliau menafikan ada menerima wang RM2.6 bilion, tetapi mengaku ada menerimanya setelah bukti didedahkan kepada umum, tetapi memberikan alasan wang tersebut adalah derma daripada keluarga DiRaja Arab. Sungguhpun begitu, alasan tersebut tidak disokong dengan bukti yang positif dan kredibel,” terangnya.