甲巴央火箭制作“小黄人”儲蓄箱,筹获7千令吉捐助怡残障儿童中心。

甲巴央火箭制作“小黄人”儲蓄箱
筹获7千令吉捐助怡残障儿童中心

(怡保 14 日讯)

“环保做慈善、火箭献爱心”。

(图)1 :倪可敏以身作则捐款购买「小黃人」捐助残障儿童中心。左起张哲敏、黃汉龙及张锦标。

甲巴央火箭服务队在元老队员张锦标率领下耗用两个星期时间把废旧的汽车冷气桶制作成电影著名的“小黄人”儲蓄箱,过后再以每个100令吉价格出售,废物利用、环保领航,结果成功为怡保慈爱残障儿童训练中心筹获7000令吉善款,并于今日由霹州行动党主席兼甲巴央州议员倪可敏亲自移交给该中心主任王茹玉女士。

也是行动党新任副秘书长的倪可敏今日发表文告指出,甲巴央火箭服务队一直以来都在为社会公益事业奉献心力,较早前该服务队也主办义卖会并成功为怡保三间独中筹获四万令吉善款。

文告指出,该党特别感谢虽然患上癌症却一直坚持行善的队员张锦标及怡保市内一班热心的汽车冷气行业业者,虽然市场经济萎靡,可是却热心助人,筹获意义重大的善款幇助残障儿童训练中心内的32个不幸儿童。慈爱残障儿童训练中心成立至今已经约20年,目前中心内共领养32名殘障儿童,由于每个月入不敷出,极须社会人士捐助,因此甲巴央火箭领头行善、希望拋磚引玉。

出席今天移交仪式的包括倪可敏政冶秘书张哲敏、特別助理谢保恒、甲巴央火箭服务队队长黃汉龙、队员彭永兴、萧利华及林美湘等多人。

(图)2 & 3 : 甲巴央区州议员倪可敏移交善款及物资于殘障儿童中心主任王茹玉并由服务队队员见证。

STRATEGI KONTRAK MRT BERUBAH-UBAH UNTUK MEMBERI KELEBIHAN KEPADA SYARIKAT PILIHAN

(14-11-2017)

Laporan berita minggu lepas mengesahkan bahawa Kerajaan Malaysia (melalui MRT Corp) telah mempelawa syarikat-syarikat pembinaan sistem pengangkutan dari seluruh dunia untuk mengemukakan bidaan bagi projek MRT fasa 3 (dikenali MRT3 atau “Circle Line”).

MRT3 adalah fasa terakhir dan termahal kerana melibatkan stesen-stesen bawah tanah. Jajaran sepanjang 40 km ini akan mempunyai 30 km laluan bawah tanah, yang kosnya sudah tentu jauh lebih mahal dari laluan atas tanah.

Saya memantau perkembangan perkara ini sejak seminggu yang lalu. Laporan BERNAMA yang disiarkan Malaysiakini semalam  memperincikan lagi maklumat-maklumat mengenai kontrak MRT3 ini, seperti yang diterangkan oleh CEO MRT Corp Dato’ Seri Shahril Mokhtar.

Perincian yang diberikan oleh Dato’ Seri Shahril menimbulkan banyak persoalan kerana ia bertentangan dengan pelbagai kenyataan yang dibuat oleh pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak berhubung pelaksanaan projek MRT dan kemampuan kerajaan membiayainya tanpa membebankan rakyat.

Saya senaraikan percanggahan-percanggahan tersebut:

Dato’ Seri Najib dalam ucapan belanjawan 2011 mengumumkan bahawa projek MRT sepanjang 150 km akan menelan belanja RM40 bilion sahaja. Dengan pengesahan-pengesahan sebelum ini mengenai kos MRT1 (RM28 bilion) dan MRT2 (dilaporkan RM31 bilion), anggaran kos MRT3 di antara RM35 bilion ke RM40 bilion (seperti laporan BERNAMA di atas) mengesahkan bahawa kos keseluruhan MRT sepanjang 150 km ini adalah dalam lingkungan sekurang-kurangnya RM100 bilion, bukannya RM40 bilion seperti yang didakwa Dato’ Seri Najib.

Malah, anggaran kos RM35 bilion ke RM40 bilion adalah rendah berbanding kos MRT1 sebanyak RM28 bilion (pada harga 2012 semasa ringgit masih kukuh dan tidak mengambil kira kenaikan harga dalam satu dekad di antara 2012 ke 2022, iaitu bila MRT3 akan mula dibina).

Saya menganggarkan kos yang lebih tinggi iaitu sekitar RM70 bilion untuk kos MRT3, iaitu 2 kali ganda dari yang dianggarkan seperti laporan BERNAMA. Perincian kos MRT1, MRT2 dan MRT3 yang boleh mencecah RM120 bilion ini telah saya huraikan setahun yang lepas

Dato’ Seri Shahril dipetik laporan BERNAMA itu bahawa pentadbiran Dato’ Seri Najib mengubah struktur kontrak dari PDP (“project delivery partner”) kepada “turnkey” untuk menjimatkan berbilion ringgit kos pembinaan MRT3. Menurut beliau, pertukaran kepada “turnkey” ini penting kerana projek MRT3 memerlukan pembiayaan yang besar akibat kos pembinaan bawah tanah (iaitu 80% dari keseluruhan jajaran).

Saya telah membantah penggunaan konsep PDP sejak dari tahun 2010 lagi kerana berlaku percanggahan kepentingan (“conflict of interest”) apabila kontraktor yang dilantik menjadi PDP (iaitu konsortium MMC-Gamuda) juga bersaing untuk memenangi pakej pembinaan terbesar MRT1 iaitu yang melibatkan pembinaan laluan dan stesen bawah tanah.

Pengakuan Dato’ Seri Shahril bahawa konsep “turnkey” boleh menjimatkan berbilion wang rakyat secara langsung memaklumkan kepada rakyat bahawa kos MRT1 dan MRT2 yang dilaksanakan di bawah konsep PDP adalah lebih mahal dari harga yang sepatutnya.

Malangnya, saya khuatir pertukaran dari konsep PDP kepada “turnkey” (kontraktor membida satu harga dan bertanggungjawab menguruskan semuanya termasuk memilih sub-kontraktor) ini bukanlah bermotifkan keinginan untuk menjimatkan kos semata-mata.

Saya berpendapat pertukaran ini hanyalah untuk disesuaikan dengan keperluan menganugerahkan projek terbesar yang dibiayai oleh rakyat ini kepada satu lagi syarikat milik negara China.

Ini kerana syarat-syarat utama yang perlu dipatuhi oleh syarikat pembina nampaknya hanya boleh dipenuhi oleh anak syarikat negara China, seperti saya senaraikan di bawah:

i. Pembida perlu membiayai sendiri sekurang-kurangnya 90% dari jumlah kos pembinaan. Ini bermakna, bagi projek MRT3 yang kosnya paling kurang RM40 bilion, syarikat pembida itu perlu mendahulukan dana sebanyak RM36 bilion. Bukan sahaja tidak ada syarikat Malaysia yang ada wang sebanyak itu, tidak ada bank yang akan memberi pinjaman sebanyak itu tanpa mengenakan kadar faedah yang tinggi.

ii. Setelah siap pembinaan, bayaran dana yang didahulukan itu tidak perlu dibayar untuk lapan tahun pertama, kemudian jumlah dana boleh dibayar untuk tempoh 30 tahun akan datang.
Tidak ada mana-mana syarikat di Malaysia, atau di dunia kecuali syarikat milik negara China yang ada kemampuan dana sebanyak ini.

Sementara Dato’ Seri Najib akan memberi alasan bahawa negara China sangat yakin dengan keadaan ekonomi negara sehingga sanggup mendahulukan wangnya untuk membina MRT3, rakyat juga boleh membuat kesimpulan sendiri bahawa Putrajaya di bawah beliau tidak ada wang untuk membiayai MRT3.

Pertamanya, kerana hutang kerajaan persekutuan yang telah terlalu tinggi dan sentiasa dalam bahaya melanggar had hutang negara yang ditetapkan di bawah Akta Pendanaan Negara iaitu 55% dari Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Keduanya, jika pun kerajaan persekutuan masih boleh berhutang, kadar bunganya adalah jauh lebih tinggi kerana reputasi kewangan negara yang tercemar selepas skandal 1MDB.

Saya meneliti garis masa projek MRT3 ini seperti berikut:

i. Lantikan syarikat yang berjaya membida menjadi kontraktor dalam bulan Februari 2018
ii. Kelulusan dari Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dalam bulan Disember 2018
iii. Pembinaan bermula seawal suku ketiga 2019
Saya akan membawa isu ini ke Majlis Presiden Pakatan Harapan supaya dipertimbangkan agar Pakatan Harapan menyemak kembali apa-apa keputusan berhubung projek MRT3 sekiranya Pakatan Harapan menang PRU14.

Ini bermakna, jika ada wang yang disalurkan lebih awal kepada kempen PRU14 oleh mana-mana syarikat yang membida, atau jika kontrak MRT3 ini digunakan untuk mendapatkan sebarang rasuah bagi apa-apa tujuan terutamanya bagi PRU14, perkara ini akan diketahui oleh rakyat.

Kerajaan baru yang mengambil alih Putrajaya, jika Pakatan Harapan menang nanti, boleh menggunakan sepenuh kuasa yang ada melalui Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat untuk tidak meluluskan lantikan pembida yang dipilih oleh MRT Corp yang akan diumumkan Februari 2018 ini.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

“只许州官放火 不许百姓奌灯”,倪可敏吁警方释放分享贴文果农。

“只许州官放火 不许百姓奌灯”
倪可敏吁警方释放分享贴文果农

(怡保 14 日讯)

行动党副秘书长倪可敏今日炮轰政府打压人民的言论自由,” 只许州官放火、不许百姓点灯”。

也是太平区国会议员的倪氏今日针对太平十八丁一名李姓果农只是分享面书辱骂马华副教育部长张盛闻的视频却被警方从太平带到关丹扣留調查一亊召开新聞发布会要求警方勿滥权而应即刻放人。

调查面子书属多媒体委员会权力

倪可敏指出,根据1998年多媒体委员会法令,调查面子书言论真伪是属于多媒体委员会的权力,警方扣留该名果农、甚至要求法庭延长扣留的行动不但具有政治动机,更是一起明显的滥权行为。

倪可敏指出,警方根据报案地点即把受投报者带到当地扣留的行动已开了一个危险先例,这种做法严重威胁人民的宪赋人权与基本自由。

“该名果农居住在太平,为何警方根据马华在关丹的报案即把他扣留在数百公里外的关丹?为什么查案官不能来太平调查?”倪氏质问。

张盛闻言论引公愤

倪可敏指出,在梹城人民蒙受百年来最严重水患时马华副教育部长张盛闻却发表“神不能与天斗”的落井下石言论而引起公愤,从张盛闻的面子书引起网民強烈抨击,其面子书湧进愈6000个负面留言即可见一斑。

倪氏指出,应该检讨与反省的是口不择言的国阵部长,当他们的言论伤害了广大人民的感受引起社会爭议时他们不应该把责任推给义愤填膺的人民、更不应该躲在执法当局背后滥用权力去对付不认同他们行为的百姓。

将为果农提供法律援助

倪可敏指出,该名果农只是被指分享视频,这並不是一项刑亊罪行,为了维护人民的言论自由,行动党将淮备为该名果农提供法律援助,包括起诉有关当局非法扣留而要求赔偿。

出席今日记者会的行动党领袖包括该党霹州顾问倪可汉、州署理主席西华古玛、州秘书黃家和、州副主席西华尼申及法律局主任梁卓经等多名国州议员。

(图):倪可敏吁当局勿滥权,应该即刻释放太平果农!前右起梁卓经、西华尼申、西华古玛、黃家和、倪可汉及倪福齐律师。