马华在督亚冷同汉华小办活动,行动党抨击教育部双重标准。

马华在督亚冷同汉华小办活动
行动党抨击教育部双重标准

(金宝10日讯)

(图):(右起)梁卓经、许崇信和张哲敏抨击教育部的双重标准,只允许马华举办党活动却拒绝在野党在校内办党活动。

针对金宝马华这个周末在督亚冷华文小学举办“团结势更强嘉年华会”,金宝国会议员许崇信、双溪古月州议员梁卓经和克兰芝服务队队长张哲敏发表联合文告抨击教育部对在野党的双重标准。

文稿表示双溪古月州议员的督亚冷服务代表黄珠曾经向同汉华小申请举办活动可是被一口拒绝。有关当局所给的理由是不允许政党在校园内举办活动。

文告说槟城首长林冠英早前要到大山脚的华小移交州政府的拨款也不得其门而入。教育部阻止一名民选首长到学校移交州政府拨款是一件荒唐的事。

文告质疑既然教育部规定不能够把政治带入校园,马华为何能够在督亚冷同汉华小举办“团结势更强嘉年华会”?

文告抨击教育部的双重标准,只允许马华举办党活动却拒绝在野党在校内办党活动。文告促教育部一视同仁对待各政党,行动党将准备提出申请在督亚冷同汉华小举办活动。

Bersalah fitnah Nizar, Pesuruhjaya Pas Perak diarah bayar RM200,000.

(10-11-2017)

Pesuruhjaya Pas Perak, Razman Zakaria hari ini diperintahkan untuk membayar RM200,000 kepada Timbalan Pengerusi AMANAH Perak, Dato Seri Nizar Jamaluddin.

Bendahari Agung Pas itu didapati bersalah memfitnah Mantan Menteri Besar Perak itu dalam satu rencana yang disiarkan akhbar Sinar Harian edisi Perak bertarikh 2 Jun 2015 bertajuk “Pendekatan Nizar Mirip DAP”.

Hakim Mahkamah Sesyen Ipoh, D Sunita Kaur Jessy H Daljit mendapati bahawa Nizar berjaya membuktikan kes saman fitnah beliau terhadap Razman yang memfitnahnya menolak hudud serta boneka kepada DAP melalui kenyataan di akhbar Sinar Harian itu.

Hakim berpendapat, pembelaan dikemukakan Razman ke atas saman yang dikemukakan oleh Nizar adalah tidak berasas.

Dalam masa yang sama, tuntutan balas yang dikemukakan oleh Razman ke atas Nizar juga ditolak oleh mahkamah.

Di dalam tuntutan balas tersebut, Razman mendakwa bahawa kenyataan media Pakatan Rakyat pada 21 Mac 2015 yang ditandatangani oleh Nizar bersama wakil DAP dan PKR adalah satu fitnah ke atasnya selaku Pesuruhjaya Pas Perak.

Walau bagaimanpun Mahkamah Sesyen mendapati Razman telah gagal membuktikan dakwaannya itu.

Sebelum ini, Razman turut mengeluarkan saman pihak ketiga kepada Sinar Harian tetapi saman tersebut ditarik balik oleh Razman dengan kos.

Dalam perkembangan sama, Peguam Nizar, Mohd Fitri Asmuni berkata, mahkamah juga telah mengeluarkan perintah injunksi kepada Razman agar beliau tidak lagi mengeluarkan apa-apa kenyataan berbaur fitnah ke atas Nizar.

Beliau menjelaskan, RM200,000 tersebut adalah bayaran untuk ganti rugi am dan ganti rugi teruk yang perlu dibayar oleh Razman kepada Nizar.

Mohammad Nizar diwakili oleh dua orang peguam iaitu Bendahari Agung AMANAH, Asmuni Awi dan Mohd Fitri Asmuni.

Bekas diplomat sertai DAP perkukuh kedudukan parti.

KUALA LUMPUR, 10 NOV

DAP hari ini mengumumkan secara rasmi penyertaan bekas diplomat Malaysia di beberapa buah negara, Datuk Yeop Adlan Che Rose sebagai ahli parti.

Pengumuman dibuat Setiausaha Organisasi DAP Kebangsaan, Anthony Loke Siew Fook dalam sidang media di Ibu Pejabat Kebangsaan sebentar tadi.

“DAP mengalu-alukan kemasukan beliau ke dalam parti dan kita percaya bahawa beliau akan membantu memantapkan lagi DAP.

“Beliau merupakan seorang individu yang telah banyak berkhidmat kepada negara” katanya.

Menurutnya, penyertaan Yeop Adlan bersama DAP merupakan salah satu bukti bahawa DAP terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia.

“Hari ini saya berbangga bahawa beliau bersama kita dan Ketua Parlimen DAP akan menyerahkan kad keahlian DAP kepada beliau secara rasmi,” katanya.

Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang mengganggap penyertaan Yeop Adlan sebagai kepulangan memandangkan allahyarham bapanya Che Rose Hj Abdullah pernah menjadi anggota parti dan calon pilihan raya kecil di Dewan Undangan Negeri (DUN) Alor Pongsu, Perak pada 18 Disember 1974.

“Pilihan raya kecil 43 tahun lalu di Alor Pongsu merupakan testimoni bahawa sejak awal penubuhan DAP 52 tahun lalu, DAP tidak pernah menganggap dirinya sebagai ‘parti Cina’ atau ‘parti Melayu’ dan bukan sama sekali parti yang anti-Melayu atau pun anti-Islam tetapi adalah parti untuk seluruh lapisan rakyat pelbagai kaum dan agama di negara kita.

“Salah satu nilai bersama yang dikongsikan pemimpin awal DAP seperti Dr. Chen Man Hin, Karpal Singh, Ibrahim Singgeh, Peter Dason, Loke Swee Chin, Patto, Kerk Kim Hock, Lau Dak Kee and Che Rose dan ramai lagi ialah komitmen dan dedikasi kami untuk menjadikan Malaysia lebih baik,” kata beliau.

Yeop Adlan berharap agar penyertaannya dapat membantu DAP memperkukuhkan perjuangan parti dalam masyarakat majmuk negara ini.

“Ini merupakan saat kebanggan bagi saya. Usaha ini sebagai menyambung perjuangan negara kearah yang lebih baik.

“Keadaan politik susah. Menghadapi masa depan yang tak tentu. Saya berharap, sedikit sebanyak dengan pengalaman saya boleh digunakan untuk perjuangan parti,” kata beliau.

Datuk Yeop Adlan Che Rose merupakan bekas duta besar Malaysia ke beberapa buah negara dan mula berkhidmat dalam perkhidmatan awam sejak tahun 1967 di Kementerian Luar Negeri.

Pada tahun 1982, beliau dilantik sebagai Timbalan Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Singapura. Pada 1988 beliau dilanti sebagai duta besar Malaysia ke Sepanyol manakala pada tahun 1992 beliau dilantik sebagai duta besar ke Mexico.

Beliau pernah menjadi Setiausaha Pengarah CHOGM (Mesyuarat Ketua-ketua Kerajaan Komanwel) Kuala Lumpur pada tahun 1988; Datuk Pengelola Bijaya DiRaja Istana Negara pada 1989 dan Setiausaha II (Politik) Perwakilan Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) New York.

Turut hadir dalam sidang media itu ialah Ahli Jawatankuasa DAP Selangor, Dr Abdul Aziz Bari.