Najib perlu jadi pencelah dalam saman Hadi di mahkamah London.

(6-11-2017)

Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak disaran menjadi pencelah dalam saman Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkaitan dakwaan oleh Clare Rewcastle Brown di Mahkamah Tinggi London.

Menurut Timbalan Ketua Pemuda AMANAH Faiz Fadzil, perdana menteri seharusnya menggunakan peluang ini untuk membersihkan namanya yang teruk tercalar akibat pendedahan oleh media-media antarabangsa walaupun sehingga kini beliau masih gagal menyaman The Wall Street Journal sungguhpun telah berjanji melakukannya.

“Datuk Seri Najib tidak perlu lagi menunggu hari Selasa yang tidak pernah kunjung tiba. Buktikan keberanian seorang pahlawan Bugis.

“Pembelaan Clare tersebut adalah suatu dokumen mahkamah yang membangkitkan dakwaan-dakwaan secara langsung yang serius terhadap perdana menteri.

“Ia dakwaan yang melibatkan salahlaku jenayah korupsi dan salahguna kuasa termasuk skandal 1MDB, urusniaga kapal selam Scorpene, kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu, kes pembunuhan Kevin Morais dan pendakwaan politik kes sodomi Anwar Ibrahim.

“Selain itu, pemberian wang RM90 juta tersebut pula didakwa oleh Clare sebagai sogokan untuk Pas berpecah daripada Pakatan Rakyat.

“Dakwaan ini menimbulkan persoalan umum yang munasabah samada tindakan Pas yang kini enggan bersama pakatan pembangkang disebabkan permainan licik politik Datuk Seri Najib?,” soalnya dalam kenyataan hari ini.

Faiz yang juga peguam mengulas mengenai penafian Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak berkenaan pemberian RM90 juta kepada Pas sepertimana pendedahan fakta oleh Clare Brown dalam Pembelaan dan Tuntutan Balas terhadap Saman yang dikemukakan oleh Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Mahkamah Tinggi London.

Ini susulan suatu artikel yang mendakwa RM90 juta dimasukkan ke akaun pemimpin kanan Pas seperti disiarkan Sarawak Report pada 6 Ogos 2016 adalah tidak mencukupi untuk menyangkal dakwaan tersebut.

“Oleh kerana dakwaan salahlaku jenayah Datuk Seri Najib didedahkan secara terperinci di dalam Pembelaan tersebut yang telah mencemar nama baik negara selaku Perdana Menteri,beliau seharusnya melantik peguam untuk memohon sebagai Pencelah dalam prosiding Saman oleh Presiden Pas tersebut bagi menjawab segala dakwaan Clare kerana beliau adalah pihak yang terkilan dan mempunyai kepentingan di dalam kes tersebut.

“Penafian kosong di luar mahkamah ini tidak mempunyai apa-apa nilai kerana dakwaan-dakwaan Clare tersebut telah menjadi sebahagian daripada prosiding mahkamah.

“Di samping itu, kredibiliti beliau juga tidak boleh dipercayai kerana beliau pernah berbohong sebelum ini dalam isu RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi beliau.

“Pada awalnya, beliau menafikan ada menerima wang RM2.6 bilion, tetapi mengaku ada menerimanya setelah bukti didedahkan kepada umum, tetapi memberikan alasan wang tersebut adalah derma daripada keluarga DiRaja Arab. Sungguhpun begitu, alasan tersebut tidak disokong dengan bukti yang positif dan kredibel,” terangnya.