Janji BN tinggal janji kosong, Di mana hospital Baru Seri Manjung bernilai RM60 juta?

Kenyataan Media oleh Ngeh Koo Ham, Ahli Parlimen Beruas dan Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Sitiawan yang diadakan di Hospital Seri Manjung, Perak pada 26 Mei 2017 ( Jumaat ).

Menggesa Menteri Kesihatan, Dr. S. Subramaniam untuk memastikan projek naik taraf Hospital Seri Manjung, Perak yang telah diluluskan di bawah Rancangan Malaysia ke-10 (2011-2015) dilaksanakan dengan segera. Terdapat juga keperluan-keperluan lain yang mendesak termasuk kekurangan ruang parkir mesti ditangani juga.
.

Kita kini berada dalam tahun kedua bagi Rancangan Malaysia ke-11 (2016-2020), malangnya projek naik taraf Hospital Seri Manjung yang telah diluluskan dan sepatutnya dilaksanakan di bawah Rancangan Malaysia ke-10 (2010-2015) bernilai RM60 juta masih belum bermula.

Projek naik taraf tersebut melibatkan kerja-kerja menaiktaraf bekalan elektrik dan pembinaan satu bangunan tambahan.

Saya dimaklumkan bahawa akibat daripada kekurangan bekalan elektrik yang mencukupi bagi kegunaan di Hospital Seri Manjung, tiada penambahan sebarang peralatan perubatan serta penghawa dingin yang boleh dibuat. Ini adalah kerana penambahan seperti itu akan menyebabkan bekalan terputus ( overloading ).

Pada tahun 2015 ketika rancangan menaiktaraf itu diluluskan, bangunan tambahan tersebut yang hendak dibina akan ada :-

(i) Satu Wad Psikiatri
(ii) Satu Klinik Psikiatri
(iii) Satu Dewan untuk Pendidikan Perubatan Lanjutan dengan kapasiti 150 orang dan
(iiii) diperluaskan klinik-klinik Pediatrik, Orthopedik dan Mata.

Kelewatan naik taraf tersebut telah menyebabkan kesusahan kepada penduduk Daerah Manjung. Hospital ini sangat memerlukan sebuah mesin CT Scan. Pusat haemodialysis dalam hospital ini hanya mampu menampung 50 orang pesakit sahaja dan senantiasa penuh, menyebabkan ramai pesakit- pesakit buah pinggang tidak dapat menerima rawatan di sini.

Tinjauan Kesihatan Morbiditi Kebangsaan yang dibuat oleh Kementerian Kesihatan pada tahun 2015 menunjukkan terdapat penambahan dua kali ganda mereka yang mempunyai masalah kesihatan mental berbanding dengan jumlah satu dekad yang lalu. Pada dekad yang lalu, hanya 10% rakyat Malaysia mempunyai masalah kesihatan mental tetapi kini telah meningkat kepada 30% daripada jumlah keseluruhan penduduk. Menurut tinjauan pada tahun 2015 juga, hampir 4.2 juta daripada 14.4 juta rakyat Malaysia yang berumur 16 tahun ke atas menghadapi masalah kesihatan mental.

90% daripada mereka yang ada masalah kesihatan mental ini boleh kembali normal dengan diberi bantuan dan sokongan yang sewajarnya.

Maka, dengan peningkatan jumlah mereka yang ada masalah kesihatan mental, adalah penting wad psikiatrik yang telah dirancang hendaklah dibina secepat mungkin di Hospital Seri Manjung.

Pada waktu ini, Hospital Seri Manjung hanya mempunyai sebuah klinik psikiatri. Lawatan saya ke Hospital Sri Manjung juga menunjukkan bahawa jumlah parkir di kawasan hospital tidak mencukupi, kenderaan-kenderaan terpaksa diletakkan agak jauh daripada hospital.

Saya dengan ini menggesa Menteri Kesihatan agar memastikan projek menaiktaraf Hospital Seri Manjung ini dilaksanakan dengan kadar segera.

Saya juga menggesa agar selain daripada projek naiktaraf seperti yang dimaklumkan di atas, Menteri Kesihatan juga sewajarnya mendapatkan dana tambahan untuk perkara-perkara berikut :-

(i) Membeli sebuah mesin CT Scan dan peralatan perubatan lain yang diperlukan di Hospital Seri Manjung
(ii) Membesarkan pusat haemodialysis.
(iii) Menambah ruang parkir di dalam kawasan hospital.

NGEH KOO HAM
Ahli Parlimen Beruas dan Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Sitiawan

甲巴央火箭625办华文独中义卖会,倪可敏指若希联执政即将承认统考。

甲巴央火箭625办华文独中义卖会
倪可敏指若希联执政即将承认统考

(怡保 26 日讯)

「支持华教、人人有责!」

为了维护华教、支持独中,由甲巴央火箭服务队主办、二奶巷烧腊店盛情赞助的为华文独中筹募教育基金义卖大会将于6月25日开斋节早上正式引爆,欢迎热爱华教人士共襄盛举、出钱出力,让华文教育发光发热,常青不老!!

霹雳州行动党主席兼甲巴央区州议员倪可敏今天联合二奶巷烧腊店东主朱少平、甲巴央火箭服务队队长黄汉龙、怡保三间独中即育才、深斋及培南独中代表召开新闻发布会上指出,华文教育是华社的根,更是为国培育英才的大功臣,可是华教自1815年在我国紥根以来,愈200年来皆没有获得公正与平等的对待,不但面对政策偏差、师资短缺、拨款歧视、建校迁校等更是华社艱辛不巳的社会工程,过程之辛酸只有参与华教的热心人士才能体会。

火箭办义卖为怡保三间独中筹款

倪可敏指出,由于没有获得政府资助,华文独中长期以來都是依靠华社自力更生、勤策勤力的育才办学,为了协助怡保区三间独中筹款,行动党决定义不容辞主办625华教义卖会,并获得新开张的二奶巷烧腊店报效全场200隻烧鸡、烧鸭、叉烧、烧肉、各种土产饼乾等美食供大会义卖,希望大家多多益善、共襄盛举,初步筹款目标为三万令吉。

希联执政承认统考落实制度化拔款华小独中及华中

倪可敏指出,若本届全国大选希联成功执政,希联将承认独中统考文凭,同时将向梹州雪州希联政府看齐,制度化拨款予州内华小、华中、教会学校及独中。

倪可敏指出,梹雪二州政府自从308执政以来給予华教的拨款已经高达数千万令吉,单只梹城一州华校就从希联政府获得高达6400万令吉的拨款,因此希望华社支持两线制,让华文教育扬眉吐气。

虽然没有获得任何政府拨款,为了支持华教,倪可敏今日也自掏腰包捐出3000令吉予义卖会,抛砖引玉,期盼为独中奉献心力。出席今天记者招待会的独中领导包括深斋独中署理董事长胡恩林、育才独中副董事长黄俊来、董事财政刘子贞及培南独中副董事长林星等多人。

以下为625华文独中义卖大会工委会名单 :

大会顾问 :拿督倪可汉
倪可敏 陈环球
朱少平 关本达

主席 :黃汉龙

副主席 :謝保恒

秘书 :张哲敏

財政 :廖慧珊

宣传主任:萧利华

统筹 :廖瑞安

募捐主任 :张锦标

理亊 :钟嘉欣 林美湘 黃新財 梁带蔡美婷 彭永新 陈彪