Kenyataan media :

DAP puji Perletakan jawatan Dato Seri Ahmad Husni hanadzlah sebagai tindakan berani membela integriti

(Ipoh 28/6/16)

1. Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming hari ini memuji tindakan menteri kewangan II Dato Seri Ahmad Husni Hanadzlah yang meletak semua jawatan dalam BN sebagai satu tindakan berani yang cuba membela intergriti.

2. Nga Kor Ming berkata, Perletakan jawatan oleh Dato Seri Ahmad Husni sebagai Menteri Kewangan II, Bendahari UMNO, Bendahari BN, Timbalan Pengerusi BN Perak serta Ketua Bahagian UMNO Bahagian Tambun menunjukkan beliau seorang pemimpin berprinsip yang enggan bersekongkol lagi dengan kelakuan salah dan enggan lagi terlibat dengan skandal raksasa kewangan yang sedang melanda negara kita.

3. Perletakan jawatan oleh Dato Seri Ahmad Husni menunjukkan bahawa kedudukan kewangan negara kini semakin kritikal dan tidak boleh dipandang remeh oleh rakyat jelata.

4. Hutang Negara termasuk hutang yang dijamin oleh kerajaan kini mencecah paras RM810 bilion, ini menjadikan setiap rakyat menanggung hutang RM27,000 setiap orang dan keadaan ini bertambah teruk dengan skandal raksasa kewangan 1 MDB yang berhutang sebanyak RM55 bilion.

5. Selain itu, hutang negara berjumlah RM810 bilion ini juga telah melepasi paras kritikal 55% dari KDNK dan telah mencapai 57.4% dari KDNK. Ini sekaligus menggugat kestabilan sistem kewangan negara kita. Jika dibanding dengan Indonesia dan Thailand, hutang negara jiran Asean tersebut adalah sekadar 27.1% dan 35.1% KDNK masing-masing, satu kedudukan yang jauh lebih selamat dari Malaysia.

6. Malaysia kini juga merupakan negara yang mempunyai hutang domestik yang paling tinggi di seluruh benua Asia. Paras hutang domestik adalah 89.1% dari jumlah KDNK. Satu rekod yang amat membimbangkan.

7. DAP mengucapkan selamat maju jaya kepada Dato Seri Ahmad Husni yang kini bebas dari belenggu krisis skandal kewangan negara sebagai individu tetapi Malaysia masih lagi berada dalam keadaan yang bahaya tanpa reformasi institusi secara menyeluruh.

8. DAP berharap ada lebih ramai pemimpin yang berintegriti dalam kerajaan akan mengikut langkah Dato Seri Ahmad Husni kerana kelakuan menyokong pemimpin yang rasuah bukan sahaja salah tetapi akhirnya akan memusnahkan bangsa & negara kita.

28/6/16

Nga Kor Ming

Pengerusi DAP Perak
Ahli Parlimen Taiping

新內閣必须振兴经济
倪可敏促速清国债

(太平 30 日讯)

新内阁当务之急必须振兴经济,否则再多重组也是徒劳无功。

霹雳州行动党主席倪可敏今日指出,昨日刚出炉的内阁成员没有惊喜、也沒有亮点,35个部长、33个副部长的阵容依旧拥肿,加上正副首相官职,我国再度成为全世界依人口比例计算拥有最多部长的国家。

市道萎靡   经济不景

也是太平区国会议员的倪可敏今日主持该党旧后廊支部常年大会后召开记者会指出,新內阁的当务之急是要振兴我国经济、改善人民生活,因为自从实施6%消费税以后国內市场萎靡不振,各行各业皆苦不堪言。

倪氏说,「一个负责任的好政府必須让人民安居乐业、衣食无忧,对此新內阁绝对是责无旁贷。」

倪可敏指出,新內閣目前面臨的挑战除了闹得街知巷闻的一马公司超级丑闻以外,政府债务的节节攀升、连续19年的财政赤字、全亚洲最庞大的家债及日益严重的人才外流都是摆在面前绝不能再漠视的严峻挑战,如果新内阁在剩下的两年任期内继续碌碌无为、甚至又开倒车,人民势将在来屆大选投国阵不信任票。

杜絕挥霍浪费

倪可敏指出,新内阁必须设法开源节流、绝不能再有挥霍浪费的空间,因为目前我国国债一年的利息就髙达265亿,每天单只还国债利息就要7300万令吉,这笔烂账新內阁必须想法去克服,否則一旦债务滚雪球般越滾越大屆时将无法再收拾。

行动党旧后廊支部今天改选,刘长一众望所归再次蝉联支部主席,其領导的原班人马也再次出任支部领导为民服务,出席的州領袖尚包括州组织秘书郑国霖及非政府组织局主任黃申威等。

(图):行动党要求新內阁即刻策划振兴国家经济改善人民生活。前左起林盛华、刘长一、倪可敏及郑国霖等。