Kenyataan media Pakatan Harapan Negeri Perak

Kenyataan media Pakatan Harapan Negeri Perak

(Ipoh 14/5/2016)

Pakatan Harapan Negeri Perak telah mengadakan mesyuarat majlis pimpinan negeri semalam dan sebulat suara membuat keputusan seperti berikut : –

1. Pakatan Harapan akan melakukan yang terbaik untuk memastikan satu lawan satu dalam pilihanraya kecil Parlimen Kuala Kangsar demi memastikan kemenangan untuk rakyat.

2. Pakatan Harapan mengesyorkan antara 2 kerusi yang akan mengadakan pilihanraya kecil di Sungai Besar & Kuala Kangsar, Pakatan akan bertanding satu kerusi sahaja dan memberi peluang kepada PAS utk bertanding di kerusi yang lain. Cadangan sedemikian adalah bukti keikhlasan Pakatan Harapan utk memastikan satu lawan satu dalam kedua-dua PRK tersebut.

3. Semua komponen Pakatan Harapan berjanji akan menggerakkan semua jentera pilihanraya parti masing-masing utk memastikan kemenangan rakan dalam Pakatan seandainya wakil Pakatan diberi peluang untuk bertanding samada di Kuala Kangsar atau Sungai Besar.

4. Sebagai persiapan menghadapi PRK pada 18/6/16, Pakatan Harapan Perak telah menubuhkan jawatankuasa kerja PRK Kuala Kangsar yang dipengerusikan oleh Ketua pembangkang dewan undangan negeri Perak, YB Dato Seri Ir Mohd Nizar bin Jamaluddin dan anggota jawatankuasa tersebut termasuk Ahli parlimen Lumut, YB Laksamana Imran(PKR) dan ADUN Tronoh YB Yong Choo Kiong(DAP).

Sekian, terima kasih.

Pakatan Harapan Negeri Perak

Tarikh : 14/5/2016

霹州希望联盟吁避开三角战 吁伊党双补选各角逐一席

(怡保 14 日讯)

霹州希望联盟今日吁请伊党在6月18日上演的国会双补选各上阵一席以避开三角战,让双方有机会与国阵一決高下。

霹州希望联盟最高理事会今日开会后也一致決定成立以州议会反对党領袖拿督斯里尼查为首的补选备战委员会全力以赴准备上阵,其他成员包括公正党代表,红土坎区国会议员英然及行动党代表,端洛区州议员杨祖強。

希望联盟今日发表文告指出,为了大局,该联盟愿意与伊党回到談判桌协商议席分配,避免双补选上演三角战让国阵坐收漁人之利,希望伊党成熟看待。

文告指出,双补选是来屆大选的前哨战,希望大港与江沙区的选民能夠通過手中神聖一票向国阵政府传达正確的政治讯息。

出席今日会议的希望联盟領袖包括霹州行动党主席倪可敏、人民公正党州主席马鲁廸博士、诚信党州主席阿斯慕尼律師、希望联盟州秘书西华古玛、财政黄家和、誠信党代表法克鲁丁教授及公正党代表郑立慷及瓜拉古樓州议员尤努士等等。

(图):霹州希望联盟开会积极备战江沙国会补选。前排左起西华古玛、倪可汉、倪可敏、尼查、马鲁廸、阿斯慕尼及英然。