Mahathir dedah cara Najib ‘tipu dan curi’ PRU14

(11-4-2018)

ULASAN l Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razakberada dalam keadaan cemas. Sentimen rakyat 90 peratus menolak Najib. Mereka tidak akan undi BN dalam PRU14.Oleh itu sudah ternampak penipuan yang dilakukan dan akan dilakukan oleh Najib.Demikianlah dunia percaya Najib akan tipu sehingga The Economist UK telah siar berita bertajuk Najib akan curi PRU14 di Malaysia. Apakah jenis penipuan yang sedang dilakukan oleh Najib. Saya senarai dibawah penipuannya.

Senarai pengundi sudah diubah sehingga empat juta tidak ada alamat yang penuh. Beratus pengundi mempunyai nama yang sama, umur sama tetapi tinggal di negeri-negeri berlainan. Hingga 70 pengundi memiliki alamat yang sama – iaitu tinggal di satu rumah – walaupun berlainan kaum. Apabila diselidik terdapat hanya dua orang di rumah itu. Pengundi pos dan pengundi awal bertambah hingga 1 juta. Cara mengundi pos tidak jelas dan terbuka untuk penipuan. Peti undi boleh disembunyi dari pemerhati parti lawan. Besar kemungkinan kertas undi ditambah. Sempadan kawasan pilihanraya diubah supaya kaum-kaum diasingkan. Kononnya Melayu mudah disogok supaya mengundi BN. Mengikut Najib orang Cina sukar disogok. Ini dilihat dalam PRU13. Pengundi terutama kakitangan Kerajaan ditakutkan dengan dakwaan kononnya Najib tahu siapa undi siapa. Pegawai dan kakitangan Kerajaan diberi amaran oleh Najib sendiri bahawa mereka mesti undi BN atau tindakan akan diambil terhadap mereka. Sebenarnya tiada siapa yang akan tahu siapa undi siapa apabila perkiraan dibuat.

Bantuan wang kepada parti lawan disekat dengan tindakan oleh LHDN dan MACC menambah cukai atau membeku wang di bank supaya perniagaan tidak dapat diteruskan. Semua kawan-kawan pemimpin parti lawan ditegah berdekat dengan pimpinan parti lawan. Maka pemimpin parti lawan kehilangan semua kawan. Sudah tentu mereka tidak boleh bantu Pakatan Harapan. Kontrak mereka, perniagaan mereka, hutang bank mereka akan dihentikan jika masih berjumpa pemimpin parti lawan. Tindakan-tindakan ini menentukan parti lawan tidak ada kewangan yang diperlukan untuk biayai pilihanraya. Sebaliknya Najib memiliki banyak duit yang diselewengkan dari 1MDB dan lain-lain dan lain-lain dana kerajaan. Sogokan wang dan barangan kepada bakal pengundi dibuat secara terbuka oleh Najib dan Umno sebab polis atau SPRM tidak dibenar oleh Najib mengambil tindakan undang-undang. Tempat mengundi ditukar tanpa diberitahu pengundi supaya apabila mereka pergi ke tempat mengundi biasa nama mereka tidak ada disitu. Tempat undi mereka dipindah jauh dari tempat tinggal pengundi.

Dengan itu mereka tidak dapat mengundi. Hak mereka dicabul. Daftar pengundi baru disembunyi daripada parti lawan sehingga tidak dapat parti lawan berkempen di kalangan mereka. Pada kebiasaannya parti politik yang baru ditubuh didaftar oleh Pendaftar Pertubuhan dengan segera. Tetapi permohonan gabungan parti pembangkang yang dinamakan Pakatan Harapan tidak dijawab setelah sembilan bulan berlalu. Keadaan tidak menentu ini meletak Pakatan Harapan dalam keadaan serba salah. Pakatan Harapan tidak dapat membuat persiapan sebagai sebuah parti dengan mengguna satu logo dan satu simbol baginya. Jika diketahui Pakatan Harapan tidak akan didaftar maka parti-parti dalam Pakatan Harapan perlu guna empat simbol sendiri. Ini akan mengelirukan pengundi berkenaan yang manakah simbol bagi parti-parti lawan yang bergabung dalam Pakatan Harapan. Kononnya Pakatan Harapan tidak dilulus pendaftarannya ialah kerana Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) tidak mengikut perlembagaannya. Ini disebut dalam ucapan ROS tetapi tidak disampaikan secara bertulis kepada BERSATU.

BERSATU tidak dapat perbetulkan kesalahannya untuk mendapat kelulusan ROS. Arahan mahkamah kepada ROS untuk jawab surat BERSATU hanya menghasil surat dari ROS meminta tambahan maklumat yang sudahpun lama diberi oleh BERSATU. Di antara sebab-sebab yang banyak ialah kerana mesyuarat agung BERSATU tidak mengikut perlembagaan. BERSATU mesti adakan mesyuarat cawangan dahulu. BERSATU parti baru dan belum ada cawangan jauh sekali mengadakan cawangan yang disahkan oleh ROS. BERSATU hanya dapat tubuh bahagian dan tidak semua diluluskan oleh ROS. Sebab itu BERSATU terpaksa mengadakan mesyuarat agung BERSATU dengan dihadiri oleh wakil bahagian yang dilulus sahaja. Ternampak jelas ROS hendak cari salah supaya Pakatan Harapan tidak didaftar. Sekarang ROS telah bubar sementara Parti Pribumi Bersatu Malaysia supaya tidak boleh bertanding dalam pilihanraya. Bermacam syarat dikenakan termasuk ditegah pamer gambar pengerusinya. Pembubaran selama 30 hari didapati sama dengan pilihanraya. Niat jahat Kerajaan dan ROS amat jelas. Undi Pos.

Peraturan mengundi pos tidak jelas. Pengundi boleh undi di rumah dan hantar undinya kepada SPR. Tidak ada polling agen parti pembangkang mengawasi pengundi atau sesiapa lain semasa mengundi. Parti lawan tidak dapat mengetahui siapa yang mengundi, ke mana undi itu dihantar, siapa yang menyimpannya, di mana peti undi (jika ada) disimpan. Pengundi pos juga disenarai dalam senarai pengundi biasa dan boleh mengundi secara biasa. Besar kemungkinan pengundi undi dua kali. Juga undi mungkin tidak dapat dirahsiakan; yang mana ini mendedahkan kepada ugutan tindakan tertentu oleh Kerajaan. Amatlah jelas proses PRU14 akan dipenuhi dengan aneka jenis penipuan oleh Najib. Ia tidak akan bersih. Benarlah Najib akan mencuri PRU ke -14. Namun penipuan ini boleh dibantut oleh rakyat dengan keluar mengundi lebih dari 85 peratus pengundi dalam tiap-tiap kawasan pilihanraya. Dan sekarang hari mengundi ditetapkan pada hari Rabu, hari bekerja. Ini satu lagi cara Najib untuk sekat rakyat dari mengundi. Ya, semasa saya PM pernah hari mengundi ditentukan pada hari Isnin.

Tetap diberi cuti pada hari itu. Jangan takut. Undi biasa di tempat mengundi adalah rahsia. Jika kelebihan mengatasi 10,000 bagi Pakatan Harapan, undi pos tidak akan mencukupi untuk disumbat ke dalam peti undi. Jika disogok – ambil sahaja wang dan hadiah. Wang dan hadiah ini datang dari wang pengundi sebagai rakyat yang dicuri oleh Najib. Pengundi tidak perlu terima kasih kepada Najib atau mengundi BN. Jika disuruh bersumpah, bersumpahlah. Tetapi buat niat lain – niat untuk menolong Pakatan Harapan Niat lebih diterima dari sumpah paksa yang dilafaz. TUN DR MAHATHIR MOHAMAD adalah bekas perdana menteri keempat yang dicalonkan sekali lagi ke jawatan itu oleh Pakatan Harapan. Beliau kini adalah pengerusi BERSATU dan menerajui gabungan pembangkang, Pakatan Harapan. Rencana ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi ngakorming.net.