Kenyataan media

(Ipoh 13/7/16)

Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming hari ini membuat laporan polis di ibu pejabat polis daerah Ipoh terhadap Kartoon Facebook yang didakwa berkaitan dengan ” dedak” Hari Raya.

Nga menyatakan dia tidak pernah melukis dan memuat naik gambar tersebut atas akaun Facebook beliau dan beliau bersedia untuk membantu polis dalam menjalankan siasatan.

Demi membantu siasatan polis, beliau akan hadir ke ibu pejabat polis di Bukit Aman pada hari minggu depan. Beliau menyeru semua pihak jangan memanjangkan perkara ini serta menghormati siasatan polis.

Kor Ming yang juga merupakan Ahli Parlimen Taiping menegaskan bahawa beliau adalah mangsa fitnah dan ia sentiasa menghormati agama Islam malahan Islam mengajar semua pihak supaya menjauhi perbuatan fitnah.

Dalam laporan polis, beliau juga membuat laporan terhadap pemuda UMNO yang melakukan 3 kali himpunan haram di ibu pejabat DAP Malaysia, ibu pejabat DAP Perak dan pusat khidmat DAP Taiping yang jelas melanggar Akta Perhimpunan Aman dan kanun keseksaan.

Kor Ming berkata, kelakuan pemuda UMNO yang membuang duit neraka, memaki hamun kaum Cina serta melawan anggota polis jelas mencerminkan wajah sebenar parti UMNO dan rakyat Malaysia boleh buat penilaian sendiri supaya sama-sama menolak mainan politik kotor tersebut.

Turut hadir hari ini untuk memberi sokongan kepada Kor Ming di balai polis termasuk Ketua pembangkang DUN Perak, Dato Seri Mohd Nizar bin jamaluddin, Ahli Parlimen Batu Gajah, V Sivakumar, ADUN Sungkai, Sivanesan, Ketua DAPSY Wong Kah Woh, Ketua biro Perpaduan kaum DAP Perak, Zulkifli bin Arrifin Ariff serta ramai pemimpin wanita & ahli-ahli dewan undangan negeri yang lain.

(Gambar) : Kor Ming menunjukkan laporan polis terhadap gambar fitnah bersama pemimpin Pakatan Harapan yang datang memberi sokongan di balai polis.

倪可敏今日报警誓讨公道
指巫统示威为转移公众视线

(怡保 13 日讯)

霹雳州行动党主席倪可敏今日在怡保警察总部报案,举报网络诬蔑並誓言將讨回公道。

也是太平区国会议员的倪氏也宣布将于下周一亲赴武吉安曼警察总部去協助警方调查,为竖立奉公守法公民的好榜样。

倪可敏今天上午在行动党众州委、律師与国州议员陪同下往怡保警区总部报案。出席者包括霹州议会反对党領袖拿督斯里尼查、社青团总团长黃家和、华都牙也区国会议员西华古玛、宋溪区州议员西华尼申、文冬区州议员西华苏巴马亷、端洛区州议员杨祖強、德宾丁宜州议员黄文标、万里望州议员林碧霞、九洞区州议员郑福基、也朗区州议员罗思义、兵如港州议员李存孝、后廊区州议员廖泰义及双溪古月区州议员梁卓经、该党国民团结局主任朱欺菲里等三大民族領袖。

政治抹黑运动

倪可敏在报案书中表示,这是一起经过精心策划的政治抹黑运动,目的就是为了抹黑行动党,指行动党反回教与反马来人,这项抹黑运动最大目的就是为了转移公众对涉及500亿令吉的一马公司丑闻的视线,民众应该醒觉并拒绝这种抹黑手段,以免掉入圈套,破坏社会团结。

倪可敏在报案书中也表示,他不曾在其面子书制作或上载有关开斋节青包漫画,他欢迎警方调查以还他及行动党一个公道。

倪可敏在报案时也举报巫青团三次举行非法集会,同时谴责巫青团丟冥纸及与警方发生冲突的野蛮行为,他吁请警方依法对付巫青团,勿让他们扰乱公共秩序后还逍遥法外、无法无天的行径令人担忧。

(图):倪可敏在众人陪同下向警方报案并誓言讨回公道。左八起西华古玛、梁卓经、尼查、西华尼申及黄家和等。