PRU-14 : Tun Dr Mahathir & Anwar lwn Najib Rosmah! Cepat saksikan & sebarkan!

(17-8-2017)

DR Mahathir Mohamad menegaskan beliau bukan diktator kerana semasa jadi perdana menteri beliau letak jawatan secara sukarela dan tidak pula digantikan oleh anaknya sendiri.

“Diktator tidak akan letak jawatan. Mereka akan mempertahankan kuasa sampai mati, dan selalunya mereka digantikan oleh anak sendiri,” katanya dalam tulisan terbaru di blognya hari ini.

“Diktator juga tidak pernah tidak mendapat 99% sokongan kalau bertanding pilihan raya, sama ada pemilihan dalam parti atau dalam pilihan raya umum. Saya tidak pernah dapat 99% undi dalam mana-mana pemilihan.”

Bekas presiden Umno itu juga menyebut bagaimana semasa pemilihan presiden Umno, beliau hanya menang dengan 43 undi walaupun mendapat pencalonan daripada 80% bahagian.

Dr Mahathir mengalahkan Tengku Razaleigh Hamzah dalam pemilihan parti pada 1987 yang dicatat dalam sejarah politik negara sebagai pertembungan antara Team A dan Team B, yang kemudiannya membawa kepada pengharaman Umno setahun kemudian oleh Mahkamah Tinggi serta kemunculan parti serpihan Semangat 46.

“Saya mengetuai lima pilihan raya. Diktator selalunya tidak mengadakan pilihan raya, atau jika ada pun mereka akan menang 99% undi,” tambahnya.

Dr Mahathir mengulas kritikan terhadapnya sejak kebelakangan ini termasuk tindakan beberapa pihak yang mengungkit pentadbirannya dan menggelarnya sebagai diktator.

Kata bekas perdana menteri yang 22 memegang jawatan itu, gelaran buruk adalah cara paling berkesan untuk mengalahkan musuh dalam politik.

Dr Mahathir mengimbau bagaimana beliau pernah diberikan bermacam-macam gelaran termasuk sejak awal masuk politik lagi iaitu “ultra Melayu” yang anti Cina dan pelampau.

Apabila ada gelaran seperti itu, semua orang akan mula menggunakan gelaran itu apabila menyebut tentang orang berkenaan, dan orang berkenaan tidak akan ada masa untuk menepisnya, tambah beliau.

Gelaran “ultra Melayu’ itu lekat lama dan kata Dr Mahathir, beliau mengambil masa bertahun-tahun untuk meyakinkan orang Cina yang beliau bukan begitu orangnya, sehinggalah dapat meraih sokongan mereka dalam Pilihan Raya Umum 1999.

“Saya menang dengan undi kaum Cina. Tetapi malangnya satu lagi gelar dilemparkan oleh penentang saya. Saya digelar diktator,” katanya.

Sejak itu, semua orang memanggil dirinya diktator, kata Dr Mahathir, khususnya wartawan setiap kali mereka membuat laporan berita tentangnya.

“Mereka gelar saya diktator bukan kerana mereka biasa dengan perangai atau perbuatan saya. Mereka hanya mengulangi gelaran yang diberi oleh penulis sebelumnya. Mereka tidak buat rujukan tentang apa yang sudah dibuat sehingga mendapat gelar itu,” katanya.

Dan sekarang, kata Dr Mahathir, Perdana Menteri Najib Razak pula memanggilnya diktator dan beliau rasa gelaran itu tidak masuk akal.

Ini kerana ia datang daripada seorang pemimpin yang tidak pernah dicabar dalam parti, yang memecat timbalannya dan menggerakkan penyingkiran pemimpin lain, kata Dr Mahathir, merujuk kepada pemecatan anaknya Mukhriz daripada jawatan Menteri Besar Kedah.

Malah, Najib, katanya, tidak membenarkan perkataan 1Malaysian Development Berhad (1MDB) dan wang RM2.6 juta yang masuk ke akaun peribadinya daripada dibangkitkan dalam mesyuarat Umno.

“Rekod menunjukkan Najib diktator, seorang diktator yang kleptokratik,” kata Dr Mahathir. – 17 Ogos, 2017.