Senator Lim Hui Ying, dari mana mahu ke mana?

Ceritakan tentang latar belakang saudari dan sejarah penglibatan dalam politik. Saya dilahirkan pada tahun 1963, di Singapura. Ketika itu ayah saya bekerja sebagai wartawan di New Straits Times. Tiga tahun kemudian, kami sekeluarga pulang ke tanah air dan menetap di Petaling Jaya; apabila beliau membuat keputusan untuk menjadi setiausaha politik Devan Nair. Tiga tahun berikutnya, ketika tragedi 13 Mei tercetus dan beliau ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri di kem tahanan Muar; kami sekeluarga memutuskan untuk kembali ke Batu Pahat, kampung halaman ibu bapa saya. Di sana, sanak saudara ibu saya ramai, dan jarak ke Muar tidak begitu jauh. Sekitar 45 minit. Maka lebih mudah untuk ibu saya dengan empat orang anak yang masih kecil untuk bertemu dengan ayah saya yang berada dalam tahanan. Pakcik saya akan membawa kami ke Muar setiap hujung minggu untuk melawat ayah.

Jadi selama lima tahun saya menetap di Batu Pahat, saya mendapat pendidikan awal di sana. Tahun 1975, kami berpindah ke Melaka apabila ayah saya menjadi Ahli Parlimen Kota Melaka. Di sini saya menyambung persekolahan di peringkat menengah, dan kami terus menetap di sana selama 15 tahun. Sementara itu saya melanjutkan pengajian ke Universiti Malaya sehingga graduasi pada tahun 1987. Pada pilihanraya tahun 1986, ayah saya telah berjanji dengan pengundi di Tanjong (Pulau Pinang) bahawa beliau akan berpindah ke sana. Takdir menentukan Ops Lalang berlaku dua tahun kemudiannya, kedua-dua ayah dan abang saya ditahan di Kamunting. Memandangkan Pulau Pinang terlalu baharu untuk ibu saya, maka kami tak jadi pindah dan terus menetap di Melaka. Kami hanya berpindah ke Pulau Pinang apabila kedua-duanya bebas pada tahun 1989. Kami masih menetap di sana sehingga sekarang. Saya membesar dalam suasana politik. Ketika meningkat usia dan memahami persekitaran, ayah saya sudah pun giat berpolitik. Pun begitu, saya hanya menyertai parti pada tahun 1999.

Kenapa hanya buat keputusan untuk menyertai parti pada tahun itu? Ketika Guan Eng menyertai politik, beliau berdepan masalah dilabel sebagai anak lelaki Lim Kit Siang. Jadi saya sedikit tertahan-tahan. Saya tak kisah membantu tapi sebenarnya saya hanya membantu ayah saya. Saya betul-betul terlibat dalam politik pada pilihanraya umum tahun 1999, di mana ayah saya bertanding di kerusi Parlimen Bukit Bendera dan DUN Kebun Bunga; dan beliau tewas di kedua-duanya. Selepas dikaji, parti mendapati bahawa kekalahan yang berlaku adalah disebabkan kurangnya gerakerja organisasi. Ketika itu saya buat keputusan untuk terjun dan bergiat secara aktif. Mendiang Karpal Singh juga tewas dalam PRU itu, lalu meletakkan jawatan sebagai pengerusi DAP negeri Pulau Pinang. Beliau digantikan Sdr Chow Kon Yeow, yang ketika itu menjadi setiausaha. Perubahan itu memberi ruang untuk saya ditarik masuk ke dalam jawatankuasa negeri. Selain mengepalai program-program mencari dana untuk parti, saya mulakan ‘Rocket Taskforce’ untuk menjual akhbar parti di rumah-rumah pangsa, pasar-pasar, di medan selera; menjual The Rocket dari meja ke meja. Ketika itu memang ada banyak tentangan. Kita cuma ada satu kerusi DUN. Pada pilihanraya tahun 2004, saya ikut berkempen di Ipoh Timur.

Ketika tsunami pertama melanda pada Mac 2008 dan kemudian 2013, apa yang saudari lakukan? Ketika Lim Guan Eng membuat keputusan untuk bertanding di Pulau Pinang, kewangan parti tidak begitu kukuh. Saya menghabiskan masa untuk membantunya berkempen di DUN Ayer Putih, sebuah kawasan kubu kuat parti Gerakan. Dalam keadaan kewangan yang mencabar, dan berhadapan kubu kuat Gerakan; kita berjaya mengambil alih kerajaan di Pulau Pinang. Pada PRU 2013 pula, saya menjadi pengarah pilihanraya. Bagi saya, itu suatu pengalaman yang amat menyeronokkan. Saya menerima banyak sokongan daripada jawatankuasa negeri, yang ketika itu saya menjadi setiausahanya sehingga kini. Dan meskipun ketika itu, Guan Eng adalah ketua menteri dan juga setiausaha agung; beliau tidak masuk campur dalam urusan jawatankuasa negeri. Apa sahaja keputusan parti di peringkat negeri akan dituruti oleh ketua menteri, tanpa bantahan.

Apa sebenarnya yang mendorong saudari untuk menyertai politik? Adakah sebab semua orang pun sudah masuk politik, maka saudari tidak mahu ketinggalan? Saya cuma mahu membantu parti. Ketika Lim Kit Siang tewas pada tahun 1999, saya terus buat keputusan untuk membantu parti. Bukan sahaja kita memerlukan calon yang kuat, tetapi juga pasukan yang kuat, untuk menang pilihanraya. Kalau seorang ikon seperti Lim Kit Siang juga boleh tewas, dan bukanlah kerana faktor peribadinya sendiri; maka harus disedari bahawa kita tewas kerana kelemahan dari sudut organisasi. Dari situ, kita terus bekerja. Saya cuba untuk tidak terlalu terampil, tetapi akar umbi rasanya sudah kenal benar dengan saya hasil kerja saya mengatur konvensyen negeri, majlis makan malam dan acara-acara lain. Namun akar umbi tidak memandang saya sebagai anak Kit Siang atau adik Guan Eng. Mereka melihat saya sebagai seorang individu, setiausaha DAP negeri Pulau Pinang. Mungkin mereka yang di luar Pulau Pinang tidak melihat sudut pandang itu. Saya tidak boleh mengubah identiti diri. Sokongan padu daripada Sdr Chow juga mendorong saya untuk maju terus ke platform seterusnya, setelah parti berjaya membentuk kerajaan di Putrajaya bersama rakan-rakan Pakatan Harapan. Saya sedikit bergelut, saya tahu apa orang akan kata, tetapi apa yang penting ialah prestasi. Jadi saya teruskan sahaja.

DAP tertubuh ketika saudari berusia tiga tahun. Apakah perubahan paling ketara dari pendapat saudari sepanjang tertubuhnya DAP sehingga sekarang? Saya membesar mengenali pemimpin-pemimpin veteran parti, termasuk Lee Lam Thye, Fan Yew Teng dan apatah lagi Dr Chen Man Hin. Mereka sangat hampir dengan keluarga kami. Mesyuarat parti pun berlangsung di rumah. Sudah banyak perubahan berlaku dari segi kepimpinan parti, dan sudah banyak krisis yang dilalui, termasuk gerakan menjatuhkan Kit Siang sendiri. Namun impian yang digambarkan oleh Kit Siang adalah antara faktor kenapa saya masih lagi bergiat cergas di dalam parti. Impian itu tidak pernah berubah. Setiap kali kita mengeluh keletihan, saya selalu mengajak rakan-rakan agar memikirkan tentang Lim Kit Siang. Beliau tiada alasan untuk berhenti daripada perjuangan panjang ini. Keazaman yang beliau tunjukkan adalah antara perkara yang amat saya kagumi. Beliau tidak kenal erti putus asa. Kini, nampaknya impian itu sedang menjadi nyata. Pastinya masih ada banyak kerja yang perlu dilakukan. Ini baru permulaan kepada banyak lagi tugas yang harus dipikul. Sebagai Ahli Dewan Negara mewakili negeri Pulau Pinang, saya pastinya akan membawa isu-isu negeri dan rakyat. Selain itu saya juga sangat berminat dengan isu-isu berkenaan wanita dan kanak-kanak, dan perkara-perkara ini pasti akan saya bangkitkan di Dewan Negara.

Quo vadis DAP dalam masa 10 ke 20 tahun lagi? Kita sedang bergerak di landasan yang betul. Namun supaya gabungan Pakatan Harapan dapat berfungsi dengan baik, pastinya jalan itu tidak mudah, tidak lancar dan banyak dugaannya. Namun bagi saya, DAP dengan barisan kepimpinannya yang unik; ramai daripadanya datang dari latar yang tiada apa-apa; sekiranya DAP harus kembali ke asalnya yang tiada apa-apa, kita masih boleh melakukannya. Jika satu hari nanti, rakyat menolak kita, dan DAP kembali menjadi parti pembangkang, kita akan mampu bertahan. Kita akan terus berjuang. Kerana itulah asal-usul kita. Kerana itulah juga kita memahami derita yang ditanggung rakyat. Kita di sini hanyalah untuk memastikan negara menjadi lebih baik untuk semua. – Roketkini.com