PANAS! Salah pangkah kena Najis, hanya Pakatan HARAPAN pilihan muktamad kita semua! Sebarkan!

(7-10-2017)

PANAS! Salah pangkah kena Najis, hanya Pakatan HARAPAN pilihan muktamad kita semua! Sebarkan!

Bank Negara denda 1MDB, HARAPAN akan buat laporan polis

KUALA LUMPUR, 28 SEPT: Pakatan Harapan (HARAPAN) akan membuat satu laporan polis terhadap 1MDB susulan tindakan Bank Negara Malaysia (BNM) mendenda syarikat pelaburan milik Kementerian Kewangan itu.

Timbalan Presiden HARAPAN, Mohamad Sabu berkata, gabungan itu juga akan berusaha untuk mengadakan pertemuan dengan Gabenor BNM bagi mendapatkan penjelasan berkaitan perkara berkenaan.

“Beberapa hari lagi, Ketua Pembangkang (Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail) bersama rombongan (HARAPAN) akan membuat laporan polis.

“Kami seterusnya akan membuat percubaan untuk bertemu dengan Gabenor Bank Negara untuk mendapatkan penjelasan,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Amanah di sini, hari ini.

Presiden HARAPAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail seperti dilaporkan media, semalam, mendedahkan sepucuk surat daripada BNM yang menyatakan bahawa 1MDB telah didenda sejumlah RM115.8 juta kerana tidak mematuhi Akta Perkhidmatan Kewangan 2013.

Surat berkenaan dikeluarkan sebagai menjawab memorandum yang diserahkan HARAPAN kepada BNM pada bulan lepas yang antara lain menggesa supaya institusi kewangan itu membuka semula kertas siasatan terhadap 1MDB.

“Secara logik, Bank Negara mendenda 1MDB sebanyak RM115.8 juta, ini bermakna banyak undang-undang yang dicabuli.

“Jelas sekali pencabulan undang-undang dibuat mengikut arahan seseorang kerana 1MDB bukan sejenis makhluk yang bertindak sendiri,” katanya yang juga Presiden PKR memetik laporan Malaysiakini.

Mohamad yang juga Presiden Amanah berkata, dengan pendedahan berkenaan, keperluan untuk mengadakan perhimpunan “Sayangi Malaysia, Hapus Kleptokrasi” pada 14 Oktober nanti menjadi lebih mendesak dan perlu.

“Dengan pendedahan Bank Negara ini, iaitu kompaun yang dikenakan institusi kewangan ini, maka makin terserlah bahawa berlaku penyelewengan besar-besaran dalam 1MDB.

“Oleh itu, himpunan rakyat pada 14 Oktober ini cukup penting untuk kita memberikan penerangan dan menuntut supaya rakyat membuat perubahan pada pilihan raya akan datang,” katanya. –

Adakah SPRM cukup kredibiliti untuk saring calon HARAPAN?

GEORGE TOWN, 28 SEPT: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak mempunyai kredibiliti yang tinggi untuk menyaring calon Pakatan Harapan (HARAPAN), kata Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Prof Dr P Ramasamy.

Walaupun SPRM menerima publisiti meluas melalui beberapa siri tangkapan berprofil tinggi sejak akhir-akhir ini, katanya, ia tidak memberi sebarang makna apabila agensi itu gagal bertindak terhadap individu yang terlibat dengan skandal mega.

Beliau merujuk antaranya skandal mega melibatkan syarikat dana berdaulat negara, 1MDB yang kini dikaitkan dengan siasatan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ).

“Pada masa ini, malangnya, SPRM tidak dianggap sebagai agensi awam yang berani dalam memerangi rasuah, tetapi hanyalah agensi yang mengikut arahan eksekutif.

“Ya, agensi itu menerima banyak publisiti ekoran penangkapan individu tertentu sektor awam dan swasta yang terlibat rasuah, tetapi SPRM kurang taring dalam menangkap ‘jerung’ terutamanya yang melibatkan skandal rasuah mega,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau yang juga Naib Pengerusi DAP Pulau Pinang berkata demikian sebagai mengulas pelawaan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Dzulkifli Ahmad kepada parti-parti politik di negara ini untuk menyaring senarai nama bakal calon pilihan raya umum (PRU).

Setakat ini hanya UMNO-BN yang telah menghantar senarai tersebut kepada pihak SPRM.

Ramasamy dalam pada itu turut mempersoalkan sama ada SPRM akan menyahut cabaran Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang untuk melarang calon UMNO-Barisan Nasional (BN) daripada bertanding dalam PRU jika dibuktikan terlibat dengan skandal 1MDB.

“Adakah SPRM bersedia untuk melakukannya?” soalnya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Perai.

总稽查师署预算也遭大砍2800万,倪可敏指国阵变相鼓励黑箱文化。

总稽查师署预算也遭大砍2800万
倪可敏指国阵变相鼓励黑箱文化

(怡保 7 日讯)

霹雳州民主行动党主席倪可敏今日揭露,这两年首相纳吉不只大砍反贪会预算高达三分之一,连身负重任、把关公币的总稽查师署今年的预算也不幸的遭减少2800万令吉,遭削减幅度高达百分之二十!!

(图)1 :行动党领袖上台高举双手展示团结也向全体出席群众致谢。后左起罗思义、郑福基、黃家和、西华、倪可敏、杨祖强、林碧霞、崔慈恩与周锦欢。

也是太平区国会议员的倪可敏今天在布先出席行动党主办的“与民同在”座谈会上发表压轴演讲时说,总稽查署负责审查所有政府部门的公款处理,这么重要的审查机构所获得的拨款理应随着政府预算案增加而获得提高, 可是令人失望的是首相纳吉不但没有增加该机构拨款,该机构的今年拨款更从1亿6380万減少到1亿3588万,共减少高达2800万令吉。

倪可敏指出,事实证明国阵政府讲一套、做一套,首相大幅削減反贪会及总稽查署的拔款已让政府内部的「蝗虫大军」有机可乘,这种施政无异于在变相鼓励黑箱作业文化,最终国家与人民都被迫付出慘痛代价。

倪可敏说,政府今年的預算高达2千663亿,总稽查师所获得的拨款却只占了兩千分之一,这与打击贪污的口号完全是背道而驰,这奌必须获得纠正。

虽然下雨,布先举行的这场街头座谈会却令人欣喜的获得愈千人出席聆听,反应十分炽热。出席的其他演讲嘉宾包括大会主席兼端洛州议员杨袓強、华都牙也国会议员西华古玛、雪州高級行政议员拿督邓章钦、九洞州议员郑福基及桂和区州议员黃家和等。

(图)2 :愈千人出席行动党在布先大街举行的座谈会,反应炽热。