PANAS! DOJ Kantoikan BERLIAN MERAH JAMBU Rosmah bernilai 27.3 JUTA DOLLAR guna DUIT 1MDB!

(25-8-2017)

Bekas ketua bahagian Umno Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan memfailkan pernyataan tuntutan terhadap isteri perdana menteri Rosmah Mansor supaya mengembalikan berlian merah jambu bernilai AS$23 juta dan rantai AS$4.3 juta kepada 1MDB.

Khairuddin juga memohon perintah supaya hartawan Pulau Pinang Jho Low untuk membayar wang yang didakwa digelapkan, dicuri atau disalah guna dari 1MDB.

Rosmah dan Low juga dituntut membayar pampasan munasabah daripada segi ekuiti terhadap 1MDB, kos tuntutan dan relif lanjut dan lain-lain relif yang ditentukan mahkamah.

Pernyataan itu difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam tetapi difahamkan ia akan dibawa ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Rantai dan berlian itu menjadi perhatian selepas disebut dalam saman sivil Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat sebelum ini.

Khairuddin memfailkan saman itu sebagai seorang pembayar cukai dan demi kepentingan awam.

Dalam saman itu, beliau berkata Rosmah sebagai defendan pertama tidak membayar apa-apa untuk barangan kemas itu dan justeru itu tidak tidak mempunyai hak milik daripada segi undang-undang dan ekuiti.

Beliau juga berkata walaupun barang itu bukan milik Rosmah, tiada pihak yang akan mendapatkannya kembali memandangkan suaminya (Najib) “mempunyai kuasa untuk tidak membenarkan apa-apa tindakan dilakukan”.

Model kelahiran Australia, Miranda Kerr menyerahkan barangan kemas bernilai AS$8.1 juta kepada Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat seminggu selepas dokumen saman itu mendedahkan ahli perniagaan Malaysia, Jho Low membelinya dengan dana yang diselewengkan dari 1MDB.

Akhbar The Wall Street Journal memetik jurucakap model itu bahawa Kerr memulangkan hadiah itu Jumaat lalu kepada ejen kerajaan dari peti deposit keselamatannya di Los Angeles.

“Sejak permulaan siasatan, Miranda Kerr bekerjasama sepenuhnya dan berjanji akan menyerahkan hadiah barangan kemas itu kepada kerajaan,” katanya.

“Kerr akan terus membantu siasatan dengan semampunya.”

Menurut WSJ Kerr bukan defendan dalam tuntutan undang-undang itu dan DOJ enggan mengulas mengenai perkembangan terbaru itu.

Menurut akhbar itu lagi, berdasarkan kepada mereka yang rapat dengan isu itu, Kerr dan Low berpacaran selama kira-kira setahun pada tahun 2014. DOJ berkata sepanjang tempoh itu, Low menghadiahkan barangan kemas itu kepada model berkenaan.

Kerr kini berkahwin dengan Evan Spiegel, pengasas bersama aplikasi Snapchat.

DOJ dalam saman terbarunya, pada 16 Jun lalu mendakwa Low dan sekutunya Eric Tan membelanjakan AS$200 juta untuk membeli kemas.

Walaupun DOJ tidak menyenaraikan semua pembelian yang didakwa itu, ia bagaimanapun berkata, Low membelanjakan sekurang-kurangnya AS$9.9 juta untuk barang kemas untuk Miranda Kerr serta untuk ibunya sendiri.

Low juga didakwa membelanjakan AS$28.6 juta untuk barangan kemas isteri ‘Malaysian Official 1′.

Menurut DOJ, pembelian pertama yang direkodkan oleh ahli perniagaan itu yang didakwa menggunakan wang yang diselewengkan dari 1MDB bermula sejak 2012 apabila beliau membeli cincin berlian dan padanan anting-anting berlian untuk ibunya.

Bersama-sama dengan cincin pertunangan dengan “wanita yang tidak dikenali”, jumlah bil Low untuk barang kemas dari Lorraine Schwartz ialah AS$2.84 juta.

Pada 5 Disember 2012, Low didakwa membayarnya menggunakan sebahagian daripada AS$1.367 bilion yang didakwa disalahgunakan dari 1MDB dalam apa yang DOJ gambarkan sebagai fasa Aabar BVI.

Ini meningkat kepada 40 peratus daripada hasil yang diperoleh melalui dua tawaran bon, didakwa telah dipindahkan kepada entiti British Virgin Islands yang dipanggil Aabar Investments PJS Limited (Aabar BVI).

Aabar BVI adalah salah satu daripada beberapa syarikat yang didakwa diwujudkan untuk memberi gambaran palsu bahawa ia adalah anak syarikat Abu Dhabi International Petroleum Investment Co (IPIC).

Wang untuk membayar barang kemas ibu Low ibu telah melalui Good Star Limited serta akaun bapa ahli perniagaan itu di Singapura.

Apabila pegawai Bank Singapura (BSI) bertanya tentang pemindahan itu kepada bapanya, Low menjelaskan bahawa ia adalah sebahagian daripada “tradisi keluarga” untuk memberi kepada ibu bapa hasil “penjanaan kekayaan yang baik.”

DOJ memfailkan tuntutan undang-undang sivil bagi tahun ini dan tahun lalu dengan tujuan merampas semula aset yang dikatakan dibeli dengan wang yang diselewengkan daripada 1MDB.

Selain barangan kemas bernilai AS1.7 bilion, DOJ juga berharap mampu mendapatkan semula sebuah kapal layar bernilai AS$ 250 juta dan kepentingan beberapa syarikat dan hartanah mewah di sekitar London, New York dan Los Angeles.

大马经济冷风刺骨寒!(內附视频)

(25-8-2017)

大马经济冷风刺骨寒!全马最大印务公司《天华印务》突宣布倒闭,四厂大裁员5千人!

英美烟草、希捷及西方数码外资集团相续撤资连锁反应发酵!失去最大客户来源的全马最大印务集团《天华印务》今日忽然宣布倒闭!厂内237名各级员工失业断粮!四家撤资及倒闭的大企业,总共造成5千人打破饭碗!

天华印务Tian Wah Press是大马上市公司,英美烟草集团是它显着股份持有者。天华印务主要承印香烟包装纸,还有电脑软件包装原料。

天华印务公司早些时候已经把主要业务转移到印度尼西亚、越南及泰国。随着主要客户《英美烟草公司》宣布即将在今年底全面撤出大马市场,还有大客户美国硬盘公司《希捷》Seagate和西方数码Western Digital也关闭槟州及芙蓉的大厂之后,天华印务没有了主要客源,印务厂已经没有存在的必要了。

希捷与西方数码公司先后宣布即将撤出大马市场,将生产线转移到泰国。希捷将关闭槟州与芙蓉两座工厂,裁员人数高达3,000人!而西方数码的撤资也将造成1,200各级员工被裁退。

而英美烟草公司也已经宣布将裁退属下400名员工;如今加上天华印务也完蛋,再有237名各级员工失业!

单单是这四家大型外资及本地资本公司倒闭撤资,失业断粮的人数就高达将近5,000人!

这样的残酷实况,比照首相纳吉不断吹嘘的《大马经济前景欣欣向荣》,实在是莫大的讽刺!

天华印务公司向吉隆坡股票交易所提呈的报告书指出,集团最大的三个客户,即英美烟草、希捷和西方数码公司先后撤资到新加坡、越南及印度尼西亚,是造成集团决定关闭印刷厂的最主要因素。

《没有了大客源,我们发现依靠零星的散户订单已经无法生存。》天华印务公司表示:《倒闭已经是无法避免的结局。》

天华印务承诺将按照劳工法令规定,给予237名各级员工资遣。

国家银行公布“大马雇员财务承受力”的调查报告发现,约51%受访者有备不时之需的基金,但却有高达76%者承认要立即拿出1000令吉现金应急有一定的难度…

94%的大马上班族若失去工作半年的话,无法养活自己。

国家银行公布“大马雇员财务承受力”的调查报告发现,约51%受访者有备不时之需的基金,但却有高达76%者承认要立即拿出1000令吉现金应急有一定的难度。

76%难立即拿出千元
报告指,大部分的大马雇员没有一套适当的财务计划,只有6%的大马上班族在失业半年还能过活,94%则在失去工作半年,就面对经济问题。报告补充,受访者往往追求短暂的满足感,而忽略了未雨绸缪的重要性。

报告指,大马人负担很高的债务,约有40%受访者的债务,比年收入高出14倍,负债人当中分别有高达93%受访者的每月工资不超过3000令吉及家庭收入不超过5000令吉。报告也指出,约有19%受访者坦承他们有很多债务,只有26%受访者能在每月杪摊还信用卡债务。

KUALA LUMPUR: Tien Wah Press Holdings Bhd plans to close its 57-year-old printing business in Petaling Jaya under its wholly-owned subsidiary Tien Wah Press (Malaya) Sdn Bhd (TWPM).

It told Bursa Malaysia in a filing that this followed the closure of the Petaling Jaya factory of its major customer, British American Tobacco Group.

Tien Wah will now shift printing done here to its factories in Vietnam and Indonesia. The company said 237 employees would be made redundant.

News of this latest closure comes on the heels of the planned closure of two major factories in Penang.

It was reported on July 15 that hard disk maker Seagate Technology Plc and computer data storage firm Western Digital Corp (WD) planned to relocate the bulk of their operations to Thailand.

Seagate is expected to close its plants in Penang and Negri Sembilan, affecting more than 3,000 Malaysian staff. WD is expected to lay off 400 Malaysian staff and 800 foreign workers from its Penang manufacturing site.

Tien Wah told Bursa Malaysia: 「Following the cessation of its major customer’s operation in Malaysia and [its] subsequent shifts in production facilities to Singapore, Korea and Indonesia, the group acknowledged that there is no requirement for duplication of a printing base in Malaysia.

「Hence, [the group] had initiated transfers of its majority production volumes from TWPM to Vietnam and Indonesia to improve its strategic position to service the customer and reduce the group’s operating cost over the longer term.

「The board is of the view that the re-organisation of its production footprint which involves the cessation of TWPM’s printing business is therefore timely.」

TWPM constitutes about 13.6% of Tien Wah’s latest audited net assets of the group as at Dec 31, 2016.

TWPM specialises in printing cigarette cartons and consumer goods packaging, cartons, labels packaging and advertising materials.

In March last year, British American Tobacco announced it would close its factory by the second half of this year following a difficult business environment. It said it would lay off 230 workers.

请马上到邮政局登记为合格选民吧!(內附视频)

(25-8-2017)

劲爆消息!纳吉:随时都可以大选!GE14 can be held at any time!大家准备好了吗?

Najib: GE14 can be held at any time

纳吉指大选随时举行,若有必要展延党大会

虽然即将大选的传闻已久,但首相兼巫统主席纳吉依然不松口,只是说明随时大选,甚至会因此展延年底的巫统大会。

「选举随时会举行。如果有选举,我们会延后巫统大会的日期。」

纳吉是今晚在巫统最高理事会议后的记者会上受询及,国阵是否已完成大选候选人初选时,回应它是一个「持续过程」,同时发表上述的说法。

纳吉也是国阵主席。他之前宣布,今年的巫统大会将在12月5日至9日之间举行。

第14届大选最迟必须在明年7月举行。

政治分析员对于大选日期有不同的说法,部分认为或在财政预算案公布后的今年底,有者预测大选会落在明年初,但也一些认为,纳吉会跟2013年第13届大选一样,拖到接近解散期限才宣布选举。

(吉隆坡24日讯)首相拿督斯里纳吉宣布,今年的巫统大会落在12月5日至9日,但大选仍可以随时进行,若大选落在12月,巫统代表大会就会改期。

他说,国阵一直都在进行第14届全国大选候选人筛选程序,大选可以随时进行。

我们可以随时举行大选,若是巫统大会碰到大选,巫统大会就会展延。

纳吉今日在巫统大厦主持最高理事会后,受询有关副首相拿督斯里阿末扎希指,国阵成员党已经提呈候选人名单的课题时,而作出上述回应。

纳吉在记者会上说,12月5日中午,将会有党主席的汇报会,晚上就是巫统3臂膀的开幕、接着6日早上就是臂膀大会,晚上有特别巫统最高理事会,最后7日至9日就是母体代表大会。

纳吉也是巫统主席,他在记者会上,调侃毫无隐瞒2.0论坛骚乱事件,指巫统正在进行的区部代表大会进度良好,没有发生飞椅子的事件。

党员士气高昂,这显示他们都准备好(迎战大选),无论如何,都是需要做好准备备战工作。

根据《星报》的报导,阿末扎希表示成员党都交了名单给国阵最高领导层,让他们定夺。

他说,谁能成为候选人这个问题,只有国阵主席纳吉有答案。

他表示,这次国阵除了会派出更多新面孔上阵之外,还有有很多女候选人上阵。

为了吸引更多人登记成为选民,12位火箭议员不惜“自毁形象”,深情演绎出12个星座不同的性格,呈现出12种不同的注册选民特色。
你又是属于哪个类型的呢?
快点Tag身边的朋友,看看他们是不是如本身的星座那样,各有特色呢?

全国大选即将到来,如果你年满21岁,还没登记为选民,那你将错过这场历史上最重要的选举。
别等到最后一分钟才去登记,因为选民册需要3-6个月的时间来更新。
如果明年初举行大选,那今年9月杪就是最后一班车了。
别再犹豫,请马上到邮政局登记为合格选民吧!
有任何疑问,可以通过whatsapp联系我们:Wasap.my/+60105171758

如果已经登记的,可以到选委会网站查询:
http://daftarj.spr.gov.my/DAFTARJ/