Rahsia Ahmad Zahid terbongkar.

Rahsia Ahmad Zahid terbongkar

Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini sekali lagi menyerang kepimpinan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, apabila menimbulkan pengisytiharan harta yang dibuatnya ketika dilantik sebagai Pemuda Umno.

Mahathir mendakwa perisytiharan Zahid yang dibuat kepadanya selaku perdana menteri pada tahun 1996 telah mendedahkan yang naib presiden Umno itu memiliki sembilan angka dalam akaun banknya.

“Apabila saya tanya dari mana ia perolehi RM230 juta yang ada dalam akaunnya, jawapannya kurang jelas.

“Jikalau dia boleh ingat, jelaslah dari mana ia perolehi wang yang begitu banyak,” kata Mahathir dalam kiriman di blognya hari ini.

Malaysiakini telah menghubungi pembantu Zahid, Ibrahim Yahaya untuk mengulas mengenai tuduhan Mahathir dan sedang menunggu maklum balas daripada naib presiden Umno itu.

Semalam, Mahathir juga mendakwa Zahid telah mendapatkan sokongannya bagi menggantikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak selepas dilantik sebagai timbalan perdana menteri.

Serangan Mahathir itu dibuat selepas Zahid mengungkit keturunan bekas perdana menteri itu yang berdarah campuran India.

Zahid semasa mesyuarat Umno bahagian Kelana Jaya juga mendedahkan butiran kad pengenalan Mahathir.

BN juga menuduh Mahathir mengumpul kekayaan untuk keluarganya ketika menjadi perdana menteri tetapi beliau menafikan tuduhan itu.

Dalam memperjelaskan isu berkaitan nama beliau, Tun Dr Mahathir Mohamad menggesa Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjelaskan dari mana beliau memperoleh RM230 juta ketika membuat perisytiharan apabila dilantik sebagai Ketua Pemuda UMNO.

“Berkenaan dengan Melayu mudah lupa, walaupun Zahid bukan keturunan Melayu, sudahkah Zahid lupa deklarasi harta yang dibuat olehnya kepada saya sebagai Perdana Menteri apabila ia dilantik Ketua Pemuda UMNO.

“Apabila saya tanya dari mana ia perolehi 230 juta Ringgit yang ada dalam akaunnya, jawapannya kurang jelas. Jikalau ia boleh ingat, jelaslah dari mana ia perolehi wang yang begitu banyak,” kata bekas Perdana Menteri Malaysia selama 22 tahun itu.

Zahid menjadi Ketua Pemuda UMNO sejak 1996, sebelum ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 21 September 1998 kerana menyokong kegiatan reformasi oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Jawatan beliau kemudian dipangku oleh Datuk Seri Hishammuddin Hussien.

Tun Dr Mahathir berkata, kita boleh mengetahui kaum seseorang di Malaysia dengan nama mereka, seperti orang keturunan India yang beragama Hindu yang diletakkan perkataan ‘anak lelaki’ (a/l) atau anak perempuan (a/p) menggantikan ‘bin’ atau ‘binti’ bagi orang Melayu.

Tetapi, katanya, orang India Muslim tidak perlu menggunakan ‘a/l’ atau ‘a/p’ kerana nama mereka biasanya mempunyai dua perkataan dan jarang sama, berbanding orang India.

“Tidak ada orang keturunan India Muslim yang bernama “Sipolan a/l Sipolan”. Nama seperti yang disebut oleh Zahid Hamidi tidak ada. Jika kad pengenalan lama itu menyebut nama yang dikatakan ialah nama saya dahulu, sila tunjuk kad itu untuk diperiksa oleh pakar akan kesahihan dakwaan Zahid.

“Sebenarnya kad lama tidak pernah saya serah balik kepada pendaftar apabila kad baru dikeluar,” katanya menulis dalam blog beliau, hari ini.

Sebelum ini, Zahid mendakwa beliau dimaklumkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bahawa nama asal Mahathir ialah “Mahathir a/l Iskandar Kutty.”

Kenyataan Zahid itu mendapat kecaman rakyat Malaysia, kerana sanggup bertindak demikian semata-mata untuk memalukan dan menghina Perdana Menteri Malaysia suatu ketika dahulu yang lebih banyak menabur jasa kepada negara dan rakyat.

Malah, ada di kalangan mereka yang turut mendedahkan Zahid juga bukan berketurunan Melayu.

RASUAH
As posted by Dr. Mahathir Mohamad at Che Det on June 27, 2016

1. Rasuah adalah suatu jenayah yang dipandang keji dan kotor oleh semua masyarakat manusia. Ia dianggap lebih kotor dari mencuri. Sebabnya ialah kerana sementara mencuri dilakukan terhadap orang yang berada, tetapi rasuah menyasar orang miskin dan daif. Nasib mereka yang miskin ini menjadi lebih buruk kerana terpaksa menyuap rasuah. Masyarakat dan negara yang miskin tidak dapat dimajukan kerana rasuah meningkat kos dan melewat keputusan dan pelaksanaan.

2. Ada pihak yang cuba menghalalkan rasuah dengan mendakwa jika wang yang diterima diguna bukan untuk tujuan sogokan dibuat, maka ia tidak menjadi rasuah. Ia tidak menjadi jenayah sebaliknya ia menjadi halal. Oleh itu terimalah sogokan rasuah kerana ia tidak menjadi jenayah dan ia halal jika tidak laksana tujuan rasuah diberi.

3. Walaupun wang sogokan tidak diguna untuk tujuannya, tetapi wang atau pemberian rasuah masih menjadi jenayah dan ia tidak boleh dihalalkan. Pegawai tinggi yang menerima 100 juta Ringgit rasuah akan dikenakan tindakan samada dia tunai atau tidak tunai tujuan rasuah yang diberi kepadanya.

4. Ada yang berkata rasuah tidak termasuk dalam jenayah hudud. Ia tidak akan dihukum di dunia. Ia hanya akan dihukum di akhirat.

5. Pendapat ini seolah-olah memperkecilkan hukum akhirat dan menggalakkan amalan rasuah kerana tidak akan dihukum di dunia.

6. Pendapat seperti inilah yang merosakkan moral masyarakat manusia dan menghalang proses kearah bertamaddun. Masyarakat ini tidak akan dipercayai kerana moralnya rendah.

7. Dalam PRK baru-baru ini parti pemerintah menghulur duit, beras dan barangan elektrik sebagai cara sogokan untuk mendapat undi.

8. Penerima pula disuruh bersumpah ‘Wallahi, Wabillahi, Watallahi’, supaya mengundi parti yang sogok mereka. Jika mereka tidak undi seperti sumpahan mereka, maka segala pemberian itu adalah haram dimakan atau diguna oleh mereka.

9. Ramai yang terima bahawa sumpah mereka apabila ditunai maka penerimaan mereka menjadi halal.

10. Sebenarnya pemberian kepada mereka adalah haram kerana ia adalah sogokan rasuah. Rasuah tetap rasuah dan tidak halal bagi pemberi dan penerima. Tidak melaksana tujuan rasuah tidak akan menghalalkan rasuah. Balasan di dunia mungkin tidak berlaku kerana yang menghulur rasuah adalah juga mereka yang dipertanggungjawab mengawal rasuah. Pihak mereka ini lebih berdosa kerana sengaja tidak melaksanakan tanggungjawab mereka mencegah rasuah, sebaliknya merekalah yang melakukan rasuah.

11. Ada juga mereka yang berpendapat bahawa jika duit rasuah yang mereka terima diguna untuk kebajikan atau ibadat, maka mereka terlepas daripada membuat kesalahan bahkan mendapat pahala. Pendapat ini datang dari orang yang ingin menyedapkan hati mereka.

12. Sebenarnya wang hasil pencurian atau rasuah tetap haram. Kebajikan atau ibadat yang dibuat tidak akan halalkan wang yang haram.

13. Ramailah yang sedia terima wang untuk buat ibadat haji dan umrah tanpa bertanya dari mana datang wang yang mereka terima. Kita tidak dipaksa oleh agama untuk buat kerja haji jika kita tidak mampu. Kita tidak dipaksa curi dan samun atau melakukan jenayah rasuah supaya dapat menunaikan ibadat haji.

14. Tetapi ada pendapat bahawa ibadat ini, walaupun dari punca kewangan yang tidak halal, maka mereka sudah penuhi rukun kelima ini dan yang menghadiahkan belanja haji, terlepas dari dosa rasuah.

15. Agama Islam memberi kelonggaran tentulah kerana tidak hendak membebankan umat Islam sehingga mereka terpaksa berjenayah untuk membiayai perlaksanaan ibadat ini.

16. Tidak ada dalam Al Quran atau Hadith yang sahih yang menyuruh orang Islam mengamalkan rasuah atau menyamun atau mencuri supaya dapat buat kebajikan dan ibadat.

17. Yang menyebabkan adanya orang yang cuba menghalalkan rasuah, matlamat mereka ialah kerana kepentingan duniawi seperti umpamanya politik. Dalam masyarakat yang menghalalkan rasuah, yang berkuasa dan kaya boleh menindas yang miskin. Ini adalah oleh kerana segala urusan pentadbiran akan menanggung kos rasuah. Keselamatan rakyat juga akan terabai kerana sebahagian dari dana pemerintah akan diselewengkan. Pihak berkuasa akan menipu rakyat sepanjang masa.

18. Inilah sebabnya mereka yang berhajat menyalahguna kuasa Kerajaan sanggup menghulur rasuah daripada duit yang didapati secara halal atau tidak halal atau mempergunakan duit Kerajaan dengan cara yang salah. Bagi mereka ini rasuah yang dihulurkan dalam pilihanraya adalah satu pelaburan yang akan hasilkan pendapatan yang tinggi dan kuasa yang berterusan untuk menerima rasuah lagi.

19. Ingatlah, wahai pemberi dan penerima rasuah bahawa walaupun terlepas dari hukum di dunia tetapi di akhirat sogokan rasuah tidak akan menyelamatkan mereka dari api neraka.

 

English Version
CORRUPTION

1. Corruption is a crime that is considered shameful and dirty by all human society. It is considered more dirty than theft. The reason is because while stealing is perpetrated against people who have, corruption targets the poor and needy. The fate of the poor is worse for having to give bribes. Poor societies and countries cannot be developed because corruption increased costs and curtail decision making and implementation.

2. There are those who try to justify corruption, claiming that if the money received is not used for the purpose of the bribery made, then it does not amount to corruption. It is not a crime and it is therefore legitimate (halal). Therefore, accept kickbacks, because it is not a crime and it is lawful if it is not used for the original purpose the bribe was given.

3. While bribery money may not be used for the purpose it was given for, the money or giving a bribe is still a crime and it cannot be lawful. High officials who accept bribes of 100 million ringgit will be penalized irrespective of whether they fulfilled or not the purpose for which the bribe were given.

4. Some say corruption is not included in the hudud crime. It will not be punished in the world. It is only in the hereafter (akhirat) that corruption will be punished.

5. This opinion seems to belittle the law of the akhirat and encourages corruption because no one will be punished in this life.

6. It is this sort of opinion that destroys moral values of human society and hinders the process towards being civilized. This society cannot be trusted because of low moral.

7. In the recent elections the ruling party handed over money, rice and electrical goods as a means of bribery to win votes.

8. The recipients were asked to swear ‘Wallahi, Wabillahi, Watallahi’, so that they vote for the party that bribed them. If they failed to vote as they had solemnly sweared, then all what were given to them are forbidden (haram) to eat or used by them.

9. Many accepted that their oath, when fulfilled, made what they received become lawful.

10. Actually what was given to them is illegal because it is bribery. Bribery is bribery, and will remain unlawful both to the giver and receiver. Not implementing the objectives of bribery will not make the bribe legal. Recompense in the world may not occur because those giving bribes are also supposed to be responsible for controlling bribery. These people are more sinful because they are deliberately not fulfilling their responsibility to prevent corruption, but in fact they are the ones corrupted.

11. There are also those who are of the opinion that if the bribe money that they received are used for charitable or religious purposes, then they may be atoned from their sins, in fact they may even get rewards (pahala). These opinions come from people who wanted some self reassurances.

12. Actually, the proceeds of theft or corruption remains unlawful. Charity or deeds of worship will not make unlawful money lawful.

13. There are numerous people who are ready to receive money to perform the Haj and Umrah without asking from where the money they are going to receive comes from. We are not forced by religion to perform the Haj if we cannot afford it. We are not forced to steal or rob or resort to a crime of corruption in order to perform the Hajj.

14. But there is an opinion that this deed of worship, even if performed with funds from sources that are dubious, will mean the fulfillment of the fifth pillar of faith and those that contributed towards the Hajj expenses will have the sins of their corruption atoned.

15. Islam provides certain flexibility so as not burden the followers of Islam that they have to resort to crime to finance the performance of this deed of worship.

16. There is nothing in the Qur’an or authentic Hadith which tells Muslims to practice corruption or rob or steal in order to perform good deeds and charity.

17. The reason for the existence of people who are trying to legalize corruption is because of mere worldly self interests, such as politics. In societies that legalize bribes, the powerful and the rich oppress the poor. This is because the administration would bear the cost of corruption. Security of the people will also be neglected because government funds will be misappropriated. The authorities will fool the people all the time.

18. This is why those who have the intention to abuse the power of the Government are willing to give bribes with money obtained by lawful or unlawful means or using government money in the wrong way. For them bribes given during elections is an investment that will generate higher revenue and continued power to accept more bribes.

19. Remember, O givers and receivers of corruption, that even though you may get respite from the laws in the world, but in the hereafter corruption will not save you from the hellfire.