Berhenti salahguna kuasa, lepaskan aktivis Bersih 5.0 yang tidak bersalah

KENYATAAN MEDIA

Berhenti salahguna kuasa, lepaskan aktivis Bersih 5.0 yang tidak bersalah

1. Bersih 5 adalah himpunan aman. Ratusan ribu rakyat Malaysia menampilkan diri ke depan secara aman damai membuktikan rakyat Malaysia enggan membisu lagi. Sambutan cukup hangat dari masyarakat pelbagai kaum terbukti Bersih adalah kempen seluruh rakyat Malaysia.

2. Samseng Baju merah tajaan UMNO bukan budaya kita, mereka harus ditahan supaya tidak menabur racun perkauman terus merosakkan masyarakat kita.

3. Kejayaan luar biasa Bersih 5.0 menghantar mesej yang cukup jelas dimana rakyat mahu satu kerajaan yang bersih & sistem pilihanraya yang telus & adil. Pengerusi SPR Dato Seri Mohd Hashim yang pernah menjadi setiausaha sulit kanan ketua penerangan UMNO dan pemimpin yang rasuah besar termasuk MO1 perlu letak jawatan segera dan reformasi terhadap institusi negara perlu dilakukan segera termasuk merombak semula SPR.

3. Kerajaan perlu menghormati suara rakyat. Beban hidup rakyat yang semakin menekan serta cukai GST perlu dikaji semula.

4. Memandangkan perhimpunan bersih 5.0 berjaya dianjurkan secara aman & tenteram, sudah tentu segala tindakan penangkapan termasuk memakai undang2 SOSMA menahan pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah dan 18 orang aktivis termasuk ADUN Pasir Pinji Howard Lee adalah tidak berasas dan merupakan satu penyalahgunaan kuasa. Saya menyeru pihak polis menghormati hak perlembagaan rakyat dan melepaskan semua 18 orang ini dengan segera.

Hidup rakyat.

YB Nga Kor Ming

Pengerusi DAP Perak/Ahli Parlimen Taiping

Tarikh : 20hb November, 2016.

滥用国安罪逮捕净选盟玛利亚 倪可敏吁请警方即刻释放18人

滥用国安罪逮捕净选盟玛利亚
倪可敏吁请警方即刻释放18人

(怡保 20 日讯)

霹雳州行动党主席倪可敏今日指警方援引国家安全罪行法令(SOSMA)逮捕净选盟主席玛利亞陈是一种明显的滥权、完全违背政府本身在国会做的承诺,因此內政部长必须亲自到国会接受议员审问以给予交代。

也是太平区国会议员的倪可敏在率队参加和平大集会后发表文告也呼吁警方立即释放包括行动党组织秘书陆兆福、公正党副主席蔡添強及行动党兵如港州议员李存孝等等在内的18人。

证明Bersih 5集会和平圆满

倪可敏強调,数十万我国各族人民昨天亲自向全世界展示了我国人民争取乾净公平选举、反对贪污腐败的和平抗争,整场净选盟大集会由始至终和平又和谐,完全没有任何骚乱,因此警方援引发动骚乱、威脅国安等莫须有罪行去逮捕18个净选盟、在野党、公民社会及学生领袖等人在理由上完全站不住脚,警方必须即刻放人!!

滥用国安法践踏人权

倪可敏指出,更离谱的是警方援用只能用来对付恐怖分子的国安罪行法去逮捕手无寸铁的净选盟主席玛利亚陈已经引起诸多国际人权组织谴责,此举严重损害了警队的威信、打击我国形象,更让国阵政府诚信扫地。

倪可敏強调,国阵政府2015年在国会提呈国安法时曾经公开承诺该法律只会用来对付威脅国家安全的恐怖分子,可是如今却被滥用来逮捕公民社会的民运領袖,明显踐踏人权、背信弃义。

(图)1 :倪可敏一行人身体力行参与净选盟5.0大集会。

(图)2 & 3:数十万名各族群众踴躍走上街头参加净选盟5.0大集会,万头攒动、场面震憾。

(图)4 :净选盟志工大集会后自动自发收拾垃圾,身体力行贯徹「乾淨」理念。