RM13.8 billion diperuntukkan dibawah RMK-10 tetapi Banjir masih berlaku Pakatan mahu Ketua audit Negara campus tangan

KENYATAAN MEDIA

RM13.8 billion diperuntukkan dibawah RMK-10 tetapi Banjir masih berlaku
Pakatan mahu Ketua audit Negara campus tangan

1. Kawasan Taiping termasuk Kg Aulong Lama, Kg Boyan, Taman Kami A, B & C serta kawasan SK St George telah dilanda banjir teruk petang semalam akibat hujan lebat 3 jam sahaja. Wakil rakyat DAP telah melawat kawasan banjir dan mendengar rintihan rakyat serta menghulurkan bantuan.

2. Lebih 1,000 buah rumah telah ditenggelami air akibat sistem perparitan & saliran yang kurang memuaskan.

3. Setelah semakan dibuat, perlu diperhatikan bahawa Parlimen telah meluluskan satu jumlah peruntukan yang cukup besar untuk Jabatan Pengairan & Saliran seluruh negara sehingga jumlahnya mencapai RM13.8 billion dibawah rancangan Malaysia yang ke-10.

4. Jumlah peruntukan yang besar ini termasuk RM2.25 billion untuk projek mengorek kuala2 Sungai, RM827.9 juta untuk projek rancangan tebatan banjir dan saliran Bandar( RTB) dan RM987.2 juta untuk rancangan pengurusan Sungai saliran mesra alam.

Akan tetapi, walaupun berbillion duit rakyat telah dibelanja, masalah  banjir masih berulang setiap tahun sehingga mengakibatkan kerugian besar kepada rakyat jelata yang kecewa khususnya sehingga kini masih ada lagi mangsa banjir besar di Kelantan yang masih menduduki dalam khemah setelah rumah kediaman mereka dimusnahkan pada tahun 2014.

5. Demi memastikan wang rakyat dibelanja secara berkesan, pakatan harapan Perak hari ini meminta Ketua Audit Negara Tan Seri Amrin Buang mengambil tindakan segera untuk mengaudit Jabatan Pengairan & Saliran supaya setiap hasil titik peluh rakyat dapat diguna secara efektif. Selain itu, audit menyeluruh juga akan membantu ketirisan, pembaziran serta penyelewengan dalam Jabatan berkenaan dapat dikurang ke tahap minima.

6. Secara kesimpulan, kerajaan melalui RMK-1 sehingga RMK-10 telah membelanjakan puluhan billion utk rancangan mencegah banjir tetapi masalah ini masih berulang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Oleh demikian, satu pelan pencegahan banjir negara perlu diwujudkan supaya rakyat dapat hidup tanpa rasa ketakutan khususnya mereka yang menduduki di persisiran sungai & pantai.

YB Nga Kor Ming

Pengerusi DAP Perak
Ahli Parlimen Taiping

Tarikh : 15/11/16

第十大马计划耗138亿天价治水 倪可敏质疑水灾年年重演要总稽查师調查

第十大马计划耗138亿天价治水
倪可敏质疑水灾年年重演要总稽查师調查

(怡保 15 日讯)

霹雳州行动党主席倪可敏指出,政府在第十大马计划之下共耗掉138亿令吉充当治水计划用途,可是国內水灾却年年重演,因此他要求总稽查师丹斯里安宁布旺即刻調查水利灌溉部门,確保每份人民血汗钱都被善用。

太平昨豪雨成災

也是太平区国会议员的倪可敏今日针对太平多个地区昨日经过一场豪雨氾滥成灾后今日在州议会召开记者会如是指出。太平昨天一场愈2小时的豪雨造成多区水灾,导致愈1000戶人家受影响,市民苦不堪言。

百亿工程沒达成效

倪可敏指出,在第十大马计划之下,政府总共拨出138亿令吉巨款展开治水计划,其中22亿5千万充当挖深河口计划工程、82亿7938万元充当改善城市疏水系统、9亿8724万则充当河流生态管理计划,所有冶水工程项目的拨款都是数以亿计,然而水灾却是年年重演,这显示政府工程没有对症下药,令人痛心的是耗费巨资进行的工程与效益完全不成正比。

倪可敏说,吉兰丹2014年大水灾至今还有灾民住在帳篷里等待当局安顿,这种惨况暴露了政府当局的行政效率与执行力实在差強人意,因此他要求总稽查师介入調查,不但须确保善用公款、杜绝貪污,更须确促政府的治水大藍图能夠在2020年让全体国民造别水灾。

今日出席记者会的包括保阁亚三州议员郑国霖及后廊州议员廖泰义。

(图):倪可敏展示太平水灾图片,指政府耗138亿冶水可是水灾却年年重演,因此必须徹查。左起廖泰义及郑国霖。