Bajet 2017 ikat perut rakyat tetapi kerajaan tetap boros

Kenyataan media

Bajet 2017 ikat perut rakyat tetapi kerajaan tetap boros

( Ipoh 26/10/16)

Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming menyifatkan bajet 2017 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Dato Seri Najib bin Tun Razak adalah bajet ikat perut rakyat tetapi pemimpin kerajaan BN tetap boros dan tidak pedulikan kepahitan hidup rakyat & kemerosotan ekonomi yang sedang melanda negara ini.

Berikut adalah intipati & isu utama yang perlu diberikan perhatian serius oleh seluruh rakyat :

1. Bajet 2017 adalah bajet defisit sepanjang 20 tahun berturut-turut sejak 1998, ia adalah satu rekod baru yang membimbangkan.

2. Jumlah defisit tahun 2017 adalah  sebanyak RM40.3 bilion jika dibandingkan dengan defisit tahun ini sebanyak RM38.9 bilion, satu peningkatan yang membimbangkan. Sekiranya ditambah dengan bajet tambahan yang kini berlaku setiap tahun dibawah pentadbiran Najib, jumlah defisit tahun depan dijangka akan melebihi paras RM50 bilion.

3. Dari jumlah RM260.8 bilion yang diperuntukan, bajet 2017 menyaksikan belanjawan mengurus adalah setinggi RM214.8 bilion atau 81.7% sebaliknya belanjawan membangun hanya 18.3% atau RM46 bilion sahaja. Jumlah ini merupakan satu pengurangan sebanyak RM6 bilion. Pengurangan adalah satu perkembangan buruk kerana ia mencerminkan pengurusan fiskal kewangan yang telah sesat hala tuju memandangkan negara kita adalah negara yang sedang membangun dan status negara maju masih tidak kesampaian.

4. Hutang negara akan mencecah paras baru sehingga RM870 bilion termasuk contingent liabiliti. Jumlah ini dapat dilihat dari kos membayar hutang negara yang semakin meningkat, ia naik dari RM26.4 bilion tahun ini hingga RM28.8 bilion pada tahun 2017.

Dengan kata lain, negara kita terpaksa membayar RM2.4 bilion kos & faedah setiap bulan dan setiap rakyat terpaksa menanggung hutang lebih dari RM26,000.00 setiap orang. Yang lebih mengkhuatirkan adalah Malaysia kini telah mengalami kenaikan hutang setiap tahun yang tidak pernah surut tetapi kerajaan tiada rancangan atau tidak mampu mengurangkan hutang yang semakin menggunung.

5. Jumlah hutang ini masih tidak dikira masuk RM50.4 bilion yang ditanggung oleh 29 buah syarikat GLC dan hutang 1 MDB sebanyak RM30bilion. Dengan kata lain, rakyat kini berhadapan dengan risiko yang tinggi kerana beban hutang yang semakin berat.

6. Rakyat terpaksa ikat perut kerana subsidi barang keperluan asas seperti minyak, diesel, gula, gandum, beras mahupun minyak masak kini telah atau akan dihapuskan. Penghapusan subsidi2 menunjukkan kekangan kewangan kerajaan dan ini bakal menyaksikan kenaikan harga.

7. Bajet 2017 juga memotong peruntukan 19 kementerian dari jumlah 25 kementerian. Yang kena potong termasuk SPRM yang menyaksikan pemotongan RM78 juta dalam tahun ini & tahun depan. Peruntukan SPRM jatuh dari RM295 juta ke RM216 juta. Pemotongan 1/3 bajet utk SPRM membuktikan janji BN utk banteras rasuah adakah janji kosong.

8. Selain SPRM, jabatan ketua audit negara juga menyaksikan satu pemotongan bajet yang drastik. Jumlah peruntukan utk Jabatan Audit negara akan jatuh dari RM163 juta hingga RM135 juta, pemotongan RM27.92 juta ini akan menjejaskan usaha jabatan audit negara untuk mencegah ketirisan, pembaziran mahupun penyelewengan, akhirnya yang rugi adalah rakyat jelata.

9. Walaupun ekonomi kian lembap, Kerajaan masih cadang utk kutip RM40 bilion cukai GST pada tahun depan, ini bererti setiap warga negara akan menanggung RM1333 setiap orang, jika satu keluarga mempunyai 5 orang, jumlah GST yang dibayar adalah dianggarkan sebanyak RM6500.00, satu jumlah yang jauh lebih tinggi dari BR1M.

10. Selain subsidi, Bajet ini menyaksikan banyak nikmat kepada rakyat sebanyak RM259 juta akan dihapuskan. Ini termasuk biasiswa Bursary sebanyak RM30 juta, program susu percuma 1 Malaysia, dana penyelenggaraan bangunan kerajaan, biasiswa sukan, dana biayaian aktiviti ko-kurikulum dan lain2. Satu jumlah sebanyak RM593 juta utk membiayai pampasan kepada lebuhraya swasta juga dimansuhkan maka adalah dijangka kadar TOL akan naik pada tahun depan, rakyat terpaksa ikat perut tetapi pemimpin kerajaan tetap boros.

11. Selain itu, semua IPTA kecuali UITM & UIA akan mengalami pemotongan bajet yang ketara. Jumlah peruntukan akan berkurangan sebanyak RM1.4 bilion dari RM7.6 bilion jatuh kepada RM6.2 bilion. Pemotongan bajet ini adalah bercanggah dengan wawasan negara untuk menjadi pusat pengajian tinggi rantau Asean dan ini menunjukkan kerajaan BN telah hilang hala tuju.

Kesimpulan

Sebagai kesimpulan, bajet 2017 gagal mencegah rasuah, ketirisan, penyelewengan & pembaziran yang menjadi faktor utama kemerosotan negara dari status demokrasi kepada Kleptocrasi. Bajet kali ini juga tidak kelihatan usaha kerajaan memacu Pembangunan sains, teknologi dan memupuk budaya innovasi. Malahan wawasan 2020 telah dicampak dan digantikan dengan TN50 yang semata-mata merupakan helah politik BN utk mengkaburkan mata rakyat.

Di atas adalah ucapan Ahli Parlimen Taiping, YB Nga Kor Ming sempena forum ekonomi mengupas bajet 2017 yang diadakan di hotel Ibis, Ipoh.