行动党前任全国副主席法兹兰逝世 倪可敏吁党员秉承遗志为人民斗争

行动党前任全国副主席法兹兰逝世
倪可敏吁党员秉承遗志为人民斗争

(怡保 22 日讯)

行动党前任全国副主席法兹兰雅哈也( Fadzlan Yahya) 日前不幸病逝,享年65岁。

霹雳州行动党主席倪可敏知悉后联同也朗州议员罗思义专程前往丧府致哀慰問,同时代表州委会移交500令吉撫恤金予已故法兹兰夫人莎米雅。

倪可敏指出,法兹兰雅哈牙是霹州行动党一名杰出的马来人领䄂,除了辩才杰出、能口操方言,法兹兰还曾经三度中选安顺及拿乞区州议员。为了替人民仗义执言,1987年的茅草行动他甚至遭到逮捕扣留,法兹兰的不幸病逝是行动党及人民的一个巨大损失。

反种族主义先驱者

倪可敏指出,虽然法兹兰是马来人,可是他穷其一生都反对巫统的种族歧视,是1980年代我国反对种族主义的先驱者。倪氏说,法茲兰一生不畏国阵強权的气节与风骨令人思之肃然起敬。倪氏促请全体党员及支持者秉承法茲兰的遗志,团结一致反对巫统的种族政治以为国家开拓多元民主、全民平等的新政冶格局。

倪可敏今日到访丧府受到法茲兰遗女霜莎米雅的接待,大家也缅怀他生前为民众奋斗的事迹,场面溫馨。

(图)1 :倪可敏往丧府慰問并献上撫恤金予已故法兹兰遗孀莎米雅。左为罗思义。

(图)2 :倪可敏在法兹兰遗孀莎米雅陪伴下贍仰他的遗容同时缅怀他当年为民斗争的亊迹。左起罗思义。

支持修宪乱划选区如今却反对 倪可敏炮轰马华民政虚情假意

支持修宪乱划选区如今却反对
倪可敏炮轰马华民政虚情假意

(怡保 22 日讯)

霹雳州行动党主席倪可敏今日指出,联邦宪法曾经明文規定任何国州选区,最大的选区与最小的选区选民人数差距不得超过15%,可是国阵践踏宪法,结果导致如今的荒唐局面,对此当年屢次支持修宪的国阵成员党包括马华民政都难辞其咎,应该向人民公开认错道歉!

也是太平区国会议员的倪可敏今日在后廊出席该党“火箭五十、民主向前”座谈会上致词时说,1957年宪法曾經明文规定各州最大与最小的选区选民人数差距不得超过15%,可是政府在1962年修宪将15%差距扩大至50%,1973年又再修宪,废除差距限制,等于自我矮化让选委会为所欲为,出卖人民「一人一票」的民主原則。

马华民政虚情假意

倪可敏強调,国会记录证明当年修宪时马华民政巫统皆举手举脚支持,如今对于选委会划分选区不公却才来假意反对,这种后知后觉及虛情假意的表现令人十分反感。

倪可敏指出,因为国阵胡乱修宪,这次的选区划分最大的国会选区与最小的国会选区选民人数竟然差距髙达10倍、甚至有超过百个州选区选名人数多过国会,这种离谱现象的始作俑者正是国阵!

倪可敏呼吁所有不满及受影响的百万选民在来屆大选团结一致投反对票,抗议选委会背叛民主、践踏宪法的手段以还国家一个乾净、公平的选举制度。

(图):倪可敏指因为国阵胡乱修改宪法,结果造成今日选区划分不公的离谱局面。

SPR melanggar Perlembagaan Persekutuan dan menjadi alat politik UMNO

Kenyataan Media

SPR melanggar Perlembagaan Persekutuan dan menjadi alat politik UMNO

(Ipoh 21/9/16)

1. Pakatan Harapan Perak membidas tindakan SPR yang sanggup melanggar Perlembagaan Persekutuan, menggadaikan prinsip demokrasi serta sanggup diperkudakan oleh UMNO dalam persempadanan kawasan pilihanraya tahun 2016.

2. Persempadanan kawasan pilihanraya yang diumum pada 14hb September ini menyaksikan perbezaan bilangan pengundi dekat 10 kali ganda wujud di sesetengah kawasan parlimen.
Kerusi parlimen Damansara akan mempunyai 150,439 orang pengundi sebaliknya Putrajaya hanya mempunyai 17,627 orang pengundi. Perbezaan yang ketara ini jelas merupakan mainan kotor politik & mengkhianati prinsip demokrasi.

3. Persempadanan kali ini juga menyaksikan SPR melanggar Perkara 113 2(c) jadual 13 Perlembagaan Persekutuan yang mengkehendaki persempadanan kawasan pilihanraya perlu “mempunyai bilangan pengundi yang semakin sama yang boleh.” Akan tetapi yang kini berlaku adalah terdapat 14 kawasan parlimen yg mempunyai lebih dari 100,000 orang pengundi dan kesemua kerusi parlimen ini adalah kerusi yang dimenangi oleh pembangkang pada PRU-13. ( senarai 1)

4. Persempadanan kali ini juga mencipta rekod baru dimana ada kerusi parlimen yang mempunyai bilangan pengundi yang melebihi lebih 2 kali ganda dari bilangan purata kawasan parlimen( electoral quota) sebanyak 68,000 orang seperti di Bangi, Damansara, Klang & Petaling Jaya yang mempunyai bilangan pengundi melebihi 125,000 orang sebaliknya kawasan yang dimenangi oleh BN jelas mempunyai bilangan pengundi di bawah paras purata bilangan pengundi kawasan parlimen seperti Putrajaya, Igan, Lawas & Tanjung Manis yang hanya mempunyai bilangan pengundi kurang dari 27,000 orang. (senarai 2) Jurang perbezaan melebihi 5 Kali ganda ini telah mengkhianati prinsip ” one Man, one vote” dan jelas adalah tidak masuk akal.

5. Persempadanan kali ini juga menyaksikan SPR turut terlibat dalam politik perkauman dimana banyak kerusi campuran ( mixed seat) yg mempunyai pengundi pelbagai kaum kini dijadikan kerusi majoriti satu kaum, seperti contoh Parlimen Lumut. Kawasan DUN Sitiawan di bawah parlimen Lumut yang mempunyai 27,769 orang pengundi akan dipindah ke kawasan parlimen baru Ayer Tawar tanpa persetujuan dari mana-mana pengundi2 yang terlibat dan Lumut kini menjadi kawasan parlimen Melayu. Polarisasi kaum ini sudah tentu akan menjejaskan perpaduan nasional dan tidak mencerminkan keadaan sebenar masyarakat majmuk Negara kita.

6. Persempadanan kali ini juga menyaksikan SPR sengaja memecahkan kawasan pilihanraya untuk membantu UMNO menang sehingga sanggup derhaka kepada prinsip hak rakyat utk memilih kerajaan. Penyokong pembangkang juga dipindah secara sistematik utk membantu UMNO menang.

Seperti contoh, kawasan parlimen Bukit Gantang, sebanyak 8,952 orang pengundi yang telah menyokong pembangkang di kawasan Simpang telah dipindah keluar dari Changkat Jering dan masuk ke dalam kawasan Aulong sekaligus melenyapkan peluang pembangkang menang di parlimen Bukit Gantang & DUN Changkat Jering yang hanya mempunyai majoriti tipis 1170 undi majoriti.

Keadaan sabotaj yang serius ini juga berlaku di 6 kawasan DUN iaitu di Tebing Tinggi, Bidor, Titi Serong, Sg Rapat, Hutan Melintang & Changkat Jering.

7. Pakatan Harapan membantah dengan sekeras-kerasnya persempadanan kawasan yang bercanggah dengan prinsip Perlembagaan Persekutuan & demokrasi di semua kawasan yang terlibat dan menyeru rakyat bersatu & bangkit untuk mempertahankan satu sistem pilihanraya yang bersih, telus & adil. Setiap bantahan memerlukan 100 orang pengundi mengisi borang dan semua pihak boleh dapat borang bantahan secara Online dari http://.dart.bersih.org/

Tarikh : 21hb September, 2016.

YB Nga Kor Ming
Pengerusi DAP Perak/Ahli Parlimen Taiping