PAS tidak harus berdegil dan perlu bersikap rasional untuk memastikan satu lawan satu di PRK pada 18hb Jun, 2016

Kenyataan media :

PAS tidak harus berdegil dan perlu bersikap rasional untuk memastikan satu lawan satu di PRK pada 18hb Jun, 2016

( Ipoh 17hb Mei, 2016)

1. PAS harus bersikap rasional & tidak berdegil supaya satu lawan satu dapat dicapai pada Pilihanraya kecil parlimen Kuala Kangsar & Sungai Besar.

2. Pakatan Harapan Perak telah membuat tawaran dimana Pakatan hanya bertanding di satu kerusi dan PAS diberi peluang utk bertanding di satu kerusi yang lain. Tawaran terbuka itu adalah keputusan sebulat suara Pakatan Perak dan penuh dengan keikhlasan.

3. Jika PAS benar2 serius untuk mengalahkan UMNO, PAS harus membuat pertimbangan menerima tawaran tersebut dengan hati yang terbuka dan bukan sebaliknya bersikap angkuh minta parti lain ” ukur baju atas badan sendiri.”

PAS perlu sedar jika berlaku perlawanan 3 penjuru akibat pendiriannya yang enggan kembali ke meja rundingan, ia bakal menguntungkan UMNO dan PAS pasti akan dipandang bersekongkol dengan UMNO dengan agenda utk merugikan pakatan pembangkang.

4. PRK KK & Sungai Besar adalah referendum terbaik rakyat utk membantah skandal 1 MDB & 2.6 billion yang melibatkan Najib, oleh itu PAS perlu bersikap rasional supaya ia tidak merugikan usaha Pakatan Harapan untuk mengalahkan UMNO-BN.

YB Nga Kor Ming
Pengerusi DAP Perak