快看!林冠英把一切消费税,变成免税。

(6-8-2017)

快看!林冠英把一切消费税,变成免税。

槟城首长林冠英认为,若由希望联盟执政中央,必能取消消费税,且能持续发放一马援助金(BR1M),及实现预算盈余。

“即使没有实行消费税,我们仍然可以实现预算盈余,且每年都能发放一马援助金;就像由反对党执政的槟州政府一样,我们仍维持上述情况。”

根据《当今大马》报导,林冠英指,槟城政府在2008年至2015年期间,财政盈余达至约5亿7800万令吉;而国阵执政50年的中央政府,只取得3亿7300万令吉财政盈余。

他补充,槟城储备金也成功翻倍,即达到16亿令吉,且将债务减少90%至6500万令吉,槟城人民甚至可享有各种福利。

报导指出,槟州政府一直提呈的赤字预算,一般会成为盈余,因这其中已包含大量应急款额。

林冠英也警告,一旦举行大选后,早前被取消征税的60种食材,将会开始征收消费税。

“我们担心大选后,该些食材就会被重新征税。”

【希盟百日新政 】

希盟入主布城,将在成立政府的一百天内推动7大新政:

— 废除消费税
— 稳定油价
— 减轻人民负担
— 全面改革体制
— 肃贪
— 成立皇委会查一马公司
— 重整联邦土地发展局

【希盟六大目标】

希盟承诺执政后推行体制改革,拨乱反正,并推行以下六大目标:

一、终结由纳吉领导的“盗贼统治”政权;

二、恢复宪法所赋予法律的主权和崇高地位;

三、废除及纠正所有在纳吉政府执政期间违法及典当人民福利的施政,包括追讨回一马公司所造成的财务亏损;

四、释放所有政治犯及撤销所有政治检控;

五、改革法律与首相所滥用的机构;

六、限制首相任期两届。

Rakyat tidak akan dibebani GST jika Pakatan Harapan menewaskan Barisan Nasional pada pilihan raya umum akan datang, kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng hari ini.

Beliau berkata demikian menjawab laporan yang memetik Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar sebagai berkata cukai barangan dan perkhidmatan itu akan kekal di bawah kerajaan PH.

Laporan tersebut mendorong Pengarah Komunikasi Strategik BN Datuk Abdul Rahman Dahlan membidas pakatan pembangkang itu.

Guan Eng berkata PH sepakat untuk memansuhkan GST sekiranya mereka membentuk kerajaan baharu.

“Saya sudah mengatakan perkara ini berulang kali. Kami akan ambil jalan berkadar sifar. Malah Nurul pernah menjelaskan kami akan lakukannya apabila kami ambil alih.

“Saya tak tahu mengapa BN tak faham ilmu hisab. Tak tahu sifar itu apa? Sifar ertinya kosong, ‘ling su’ dan ‘suzhiyam’,” kata Guan Eng pada sidang media di Komtar hari ini, melontarkan sifar dalam bahasa Mandarin dan Tamil.

GST berkadar sifar bererti orang ramai tidak perlu membayar sebarang cukai ke atas barangan atau perkhidmatan. Ia juga bererti tidak cukai dikenakan ke atas harga akhir yang terhasil daripada sebarang cukai yang dibayar perniagaan dan pengeluar.

Ini kerana perniagaan dan pengeluar boleh menuntut balik sebarang GST yang dibayar untuk aset, pembelian atau perbelanjaan perniagaan mereka, daripada kerajaan sebagai input kredit cukai.

Guan Eng menjelaskan kadar GST lebih wajar diturunkan ke paras 0% daripada 6% memandangkan sistem GST sudah dilaksanakan dan perniagaan sudah mengeluarkan belanja untuk melaksanakan sistem percukaian itu,

“Menjadikan GST berkadar sifar sama kesannya seperti memansuhkan GST,” katanya.

Rahman baru-baru berkata pembangkang nampaknya keliru mengenai pelaksanaan GST, melihat kepada kenyataan bercanggah mengenai perkara itu.

“Terdapat begitu banyak isyarat daripada pembangkang sehinggakan rakyat Malaysia menjadi keliru dengan apa yang mereka perkatakan.

“Sekejap mereka mahu memansuhkannya, selepas itu, mereka mahu kadar sifar pula. Jelas bahawa pembangkang tidak mempunyai dasar ekonomi yang konkrit jika mereka menang pilihan raya,” kata Rahman menurut laporan Bernama.

Nurul di suatu ceramah dilaporkan baru-baru ini sebagai GST tidak akan diteruskan pada kadar sekarang.

Semalam, Nurul menjelaskan Pakatan Harapan akan menghapuskan GST dengan menjadikannya berkadar sifar.

Beliau juga berkata GST yang dikumpulan digunakan untuk menyelamatkan 1Malaysia Development Berhad, kerana persamaan antara hasil RM39 bilion dengan jumlah kerugian syarikat itu begitu menakjubkan.