SPR perlu jelaskan mengapa 30,173 pengundi di Perak dipindah tanpa pengetahuan pengundi sendiri dalam tempoh 7 hari

KENYATAAN MEDIA :

SPR perlu jelaskan mengapa 30,173 pengundi di Perak dipindah tanpa pengetahuan pengundi sendiri dalam tempoh 7 hari

1. SPR telah mengemukakan warta pendaftaran pengundi suku kedua pada 29/6/2016 yang menyaksikan 118,774 orang pengundi dipindah pusat dan tempat pengundi tanpa pengetahuan pengundi sendiri dan Perak menduduki tempat pertama yang melibatkan pemindahan secara besar-besaran seramai 30,173 orang pengundi. Pemindahan atau hijrah pengundi kali ini didapati membawa kesan kepada 40 kerusi parlimen.

2. Badan pemantau sistem pilihanraya Bersih 2.0 telah memeriksa senarai pendaftaran pengundi dan mendedahkan perkara seperti di atas. Yang amat mengejutkan adalah semua pengundi tidak menerima surat pemberitahuan walaupun tempat mengundi mereka telah dipindah dan lebih 10 kerusi DUN yang terlibat adalah kerusi Marginal yang   mampu menentukan keputusan pilihanraya menjelang PRU-14 nanti.

3. Pakatan Harapan menasihati SPR supaya bersikap berkecuali dan tidak terlibat dalam apa-apa salah laku dan penyelewengan yang mengkhianati sistem demokrasi negara kita.

4. Pakatan Harapan memberi SPR 7 hari untuk memberi penjelasan teliti dan jikalau gagal membuat sedemikian, Pakatan Harapan akan membuat laporan polis dan mengambil tindakan Mahkamah untuk membela sistem demokrasi negara kita.

Sekian, terima kasih.

YB Nga Kor Ming

Pengerusi DAP Perak
Ahli Parlimen TAIPING

Tarikh : 4/8/16